Arbetsgivarguiden
Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.
Bisysslor
En bisyssla är en sysselsättning som ligger utanför anställningen. För statliga arbetstagare begränsas möjligheten till vissa bisysslor.
Senast granskad: 2022-12-15
Följande bisysslor ska eller får arbetsgivaren besluta att arbetstagaren ska upphöra med:
- förtroendeskadliga bisysslor,
- arbetshindrande bisysslor och
- konkurrensbisysslor.
Regleringar för bisysslor
Regler om bisysslor finns i:
- 7 § lagen om offentlig anställning, förtroendeskadlig bisyssla och
- 3 kap. 7 § högskolelagen, så kallad FoU-bisyssla.
Därutöver finns det regler i de statliga kollektivavtalen, till exempel villkorsavtalen.
- Bestämmelser om så kallad arbetshindrande bisyssla finns i 13 kap. 10 § villkorsavtalen.
- Regler om så kallade konkurrensbisysslor finns i 13 kap. 11 § villkorsavtalen.
Dessutom finns särskilda regler om obligatorisk anmälningsskyldighet av bisysslor för chefer, domare, myndighetschefer och högskolelärare. Detta regleras i:
- 9 § p. 2 chefsavtalet
- 3 § anställningsförordningen
- 4 kap. 14-15 §§ högskoleförordningen
- 7 d § LOA reglerar frågan för ordinarie domare och chefer för myndigheter som lyder omedelbart under regeringen.
För domstolarna finns också regler i respektive domstolsinstruktion.
Förtroendeskadlig bisyssla
Arbetsgivaren är skyldig att informera
Arbetsgivaren är, enligt 7 a § lagen om offentlig anställning (LOA), skyldig att informera arbetstagarna om vilka slags förhållanden som kan göra en bisyssla otillåten. Informationen kan lämnas både muntligt och skriftligt till arbetstagarna. Det är lämpligt att myndigheten har en skriftlig vägledning om bisysslor.
En arbetstagare ska på arbetsgivarens begäran lämna de uppgifter som behövs för att arbetsgivaren ska kunna bedöma arbetstagarens bisysslor, se 7 b § LOA.
Arbetsgivaren har rätt att fråga arbetstagaren
Det finns normalt inget krav på att arbetstagaren självmant ska informera om bisysslan. Arbetsgivaren har emellertid rätt att fråga arbetstagarna om deras bisysslor och arbetstagarna är i sin tur skyldiga att svara. Arbetsgivaren bör dock beakta integritetsaspekten.
Kontrollsyftet kan ofta nås genom att fråga endast om arten av bisysslor. Först om det finns någon särskild anledning till det bör detaljerade uppgifter om bisysslor begäras in från en arbetstagare. Det är viktigt att en arbetsgivare som avser att fatta ett beslut om förbud mot bisyssla införskaffar ett rimligt underlag för sitt beslut och givetvis bör detta underlag vara dokumenterat.
Vissa arbetstagare är skyldiga att informera om bisyssla
Det finns särskilda regler om obligatorisk anmälningsskyldighet av bisysslor för chefer enligt chefsavtalet, samt för domare, myndighetschefer och högskolelärare.
Chefer som omfattas av chefsavtalet är enligt 9 § i detta avtal skyldiga att lämna uppgift till arbetsgivaren om och i vilken omfattning arbetstagaren innehar eller avser att åta sig bisysslor.
För domare och myndighetschefer gäller att en anmälan om bisyssla enligt 7 d § LOA ska ske skriftligt, det följer av 11 § anställningsförordningen.
En högskolelärare är enligt 4 kap. 15 § högskoleförordningen skyldig att hålla högskolan underrättad om de bisysslor som han eller hon har och som har anknytning till anställningens ämnesområde. Högskolan ska dokumentera underrättelserna och hålla dokumentationen ordnad så att det går att fortlöpande följa vilka bisysslor varje lärare har.
Så bedömer du som arbetsgivare om en arbetstagare har en otillåten förtroendeskadlig bisyssla
Vid bedömningen av om en bisyssla är förtroendeskadlig ska arbetsgivaren värdera risken för förtroendeskada i det enskilda fallet, utifrån samtliga omständigheter såsom bisysslans beskaffenhet, omfattningen av bisysslan, arbetstagarens personliga intresse av att utöva bisysslan samt beröringspunkterna med huvudanställningen.
Av förarbetena till LOA och Arbetsdomstolens praxis kan utläsas att man ska beakta om verksamheten är känslig för förtroendeskada, dvs. om verksamhetens karaktär gör att allmänhetens förtroende för att den bedrivs opartiskt och sakligt är viktigt. Det bör också tydligt framgå vilka beröringspunkter och konkreta risker som finns mellan, å ena sidan, bisysslan och den verksamhet som arbetstagaren arbetar inom och, å andra sidan, de arbetsuppgifter arbetstagaren utför. AD har till exempel funnit att en polisinspektör som bland annat utförde trafikkontroller på en liten ort inte fick sälja släpvagnar till allmänheten.
Arbetsgivaren fattar beslutet
Arbetsgivaren är skyldig att förbjuda en bisyssla som bedöms vara förtroendeskadlig. Ett sådant beslut fattas enligt 7 c § lag om offentlig anställning (LOA). Beslutet ska vara skriftligt och innehålla en motivering. Ett exempel på hur beslutet kan formuleras finns i Arbetsgivarverkets skrift Bisysslor.
Beslutet ska inte MBL-förhandlas. Istället gäller förvaltningslagens bestämmelser om rätt att ta del av det som tillförts ärendet och en rätt att yttra sig. Arbetsgivarens beslut kan prövas av Arbetsdomstolen.
Arbetshindrande och konkurrerande bisyssla
Av 13 kap. villkorsavtalen framgår att arbetstagaren, på begäran, är skyldig att lämna uppgifter till arbetsgivaren även avseende arbetshindrande samt konkurrerande bisysslor.
Arbetsgivaren kan med stöd av villkorsavtalen respektive chefsavtalet besluta att en arbetstagare helt eller delvis upphöra med en arbetshindrande eller konkurrerande bisyssla. Ett beslut om att en arbetstagare ska upphöra med en sådan bisyssla bör föregås av primärförhandling enligt 11 § respektive 13 § lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL).
Frågor och svar om bisysslor
En arbetsgivare får inte förbjuda en arbetstagare att under anställningen ha en anställning hos en annan arbetsgivare. Det följer av 6 i § LAS. En arbetsgivare får inte heller missgynna en arbetstagare på grund av att arbetstagaren under anställningen har en anställning hos en annan arbetsgivare. Om en arbetsgivare bryter mot bestämmelsen kan det medföra skyldighet att betala skadestånd.
Enligt 6 i § LAS får ett förbud dock meddelas om den andra anställningen är arbetshindrande, konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet på ett sätt som kan orsaka skada, eller på något annat sätt kan skada arbetsgivarens verksamhet.
Vad gäller de statliga myndigheterna gäller alltså bestämmelserna om bisyssla i 7-7 d §§ lagen om offentlig anställning oförändrade, inom sitt tillämpningsområde, liksom bestämmelserna om bisyssla i högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100). Detsamma gäller de andra författningar som fungerar som särskilda förbud mot bisysslor för vissa statstjänstemän som blir aktuella i den mån de omfattar anställning hos en annan arbetsgivare. Det kan beröra till exempel domare och personalföreträdare, se avsnitt 2.3 i skriften Bisysslor.
Vidare gäller också regleringen om arbetshindrande och konkurrerande bisyssla i 13 kapitlet i villkorsavtalen. Utöver detta finns även 11 § lagen om offentlig anställning att beakta.
Vad gäller Arbetsgivarverkets frivilliga medlemmar omfattas de inte av 7 § lagen om offentlig anställning och enbart av villkorsavtalens reglering av arbetshindrande bisyssla. De omfattas därmed av 6 i § LAS i de fall den andra anställningen konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet på ett sätt som kan orsaka skada, eller på annat sätt kan skada arbetsgivarens verksamhet.
Myndigheten bör vid utövande av sin rätt att begära in uppgifter beakta integritetsaspekten. Kontrollsyftet kan ofta uppnås genom att uppgifter i första hand bara begärs in om arten av de bisysslor som arbetstagaren har. Först om det finns särskild anledning bör detaljerade uppgifter begäras in från arbetstagaren. Allmänna förfrågningar avseende bisysslor riktade mot ett stort antal arbetstagare bör därför generellt undvikas.
Uppgifterna kan begäras in muntligt och de behöver antecknas av myndigheten bara om de kan ha betydelse för utgången av ett ärende. Arbetsgivarverket avråder från register över arbetstagarnas bisysslor.
Läs mer om hantering av personuppgifter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats:
Bisysslereglerna gäller för alla arbetstagare oavsett anställningsform. De gäller inte för inhyrda konsulter. Se 7 § lagen om offentlig anställning samt 13 kap i villkorsavtalen.
Reglerna om förtroendeskadlig bisyssla i lagen om offentlig anställning (LOA) gäller bara inom offentlig verksamhet.
De bisyssleregler som finns i kollektivavtal (det vill säga avseende arbetshindrande och konkurrerande bisyssla) gäller även för frivilliga medlemmar.
Reglerna om förbud mot förtroendeskadliga, konkurrerande och arbetshindrande bisysslor gäller även under tjänstledighet. Se mer information i vår skrift Bisysslor.
Arbetsgivarverket informerar
Aktuella lagar och förordningar
Aktuella avtal och skrifter
Arbetsgivarverkets skrift Bisysslor
Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och Saco-S
Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och Seko
Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och OFR/S,P,O
Affärsverksavtal-T (AVA-T) mellan Arbetsgivarverket och Saco-S
Affärsverksavtal (AVA) mellan Arbetsgivarverket och Seko
Affärsverksavtal (AVA) mellan Arbetsgivarverket och OFR/S,P,O