Organisation och uppdrag
Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området.
Uppdaterad: 2025-04-17
Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda. Medlemmarna styr och finansierar verksamheten.
Våra uppgifter
Arbetsgivarverkets uppgifter är att:
- ansvara för centrala förhandlingar med de fackliga organisationerna
- företräda staten i arbetsrättsliga tvister
- svara för sådan information, rådgivning och utbildning som arbetsgivare på det statliga området behöver.
Förening och förvaltningsmyndighet
Arbetsgivarverket är uppbyggt som en medlemsstyrd förening och verksamheten finansieras huvudsakligen genom medlemsavgifter. Avgiftens storlek beräknas som andel av respektive medlems bruttolönesumma.
Arbetsgivarverket är också en förvaltningsmyndighet vilket innebär att den lyder under regeringen.
Arbetsgivarverket har cirka 70 medarbetare. Arbetsgivarverkets ledningsgrupp består av generaldirektören och de fem enhetscheferna.
Generaldirektör är Ann Follin.
Arbetsgivarverkets medlemmar
Arbetsgivarverkets medlemmar delas in i tre kategorier:
- obligatoriska statliga (217 medlemmar)
- obligatoriska icke-statliga (4 medlemmar)
- frivilliga (25 medlemmar).
Därutöver erbjuder Arbetsgivarverket också stöd och rådgivning till fyra andra organisationer som inte är medlemmar men som har ett så kallat servicekontrakt med Arbetsgivarverket. Det är medlemmar som lyder direkt under riksdagen.
Det är de obligatoriska medlemmarna som formellt omfattas av den arbetsgivarpolitiska delegeringen.
Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
Besluts- och inflytandestruktur
Arbetsgivarverkets besluts- och inflytandestruktur består av arbetsgivarkollegiet, styrelsen, två medlemsråd och fem sektorer.
Arbetsgivarkollegiet
Arbetsgivarkollegiet är Arbetsgivarverkets högsta beslutande organ som sammanträder en gång per år. Ledamöter är varje medlems högsta chef.
Styrelse
Styrelsen utses av regeringen på förslag från kollegiet och består av upp till 15 medlemschefer med representation från samtliga sektorer. Rikspolischef och överbefälhavare ingår regelmässigt som ledamöter i styrelsen. I enlighet med Arbetsgivarverkets instruktion utser och anställer styrelsen Arbetsgivarverkets generaldirektör som också är ledamot i styrelsen.
Medlemsföreträdare
Respektive medlems högsta chef utser en företrädare från sin verksamhet. Medlemsföreträdaren, oftast HR-chef eller motsvarande, ansvarar för att förankra arbetsgivarfrågorna i den egna organisationens ledning och representera sin organisation i den sektor medlemmen tillhör.
Två medlemsråd
Medlemscheferna i respektive sektor nominerar ledamöter till de två medlemsråden. Råden är rådgivande till styrelsen och tvärsektoriellt sammansatta med sammanlagt åtta ledamöter vardera från de fem sektorerna.
Råden har en central roll för samordning och utveckling av den statliga arbetsgivarpolitiken och träffas inför styrelsens möten.
Fem sektorer
Det finns fem sektorer. Varje sektor träffas tre till fyra gånger per år för att diskutera aktuella arbetsgivarfrågor, utbyta erfarenheter och bidra till att driva och utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken. Indelningen i sektorer görs utifrån följande verksamhetsinriktning:
- Sektor 1: Allmän offentlig förvaltning, försvar, samhällsskydd och rättskipning.
- Sektor 2: Näringslivsfrågor, Miljöskydd samt Bostads- och samhällsutveckling.
- Sektor 3: Hälso- och sjukvård, kultur, utbildning och socialt skydd.
- Sektor 4: Universitet och högskolor.
- Sektor 5: De till antalet största medlemmarna exklusive lärosäten.
Medlemsundersökning
Arbetsgivarverket genomför varje år en medlemsundersökning i form av en webbenkät. Syftet är att utvärdera övergripande, styrande och stödjande mål som inte utvärderas på annat sätt. Resultaten från undersökningen rapporteras till Regeringskansliet via årsredovisningen, återkopplas i medlemsorganisationen och används till planering och utveckling av verksamheten.
En gemensam strategi
Arbetsgivarverket har i samverkan med medlemmarna tagit fram en arbetsgivarpolitisk strategi, för att stödja effektiva verksamheter och säkerställa långsiktig kompetensförsörjning. Strategin är ett värdefullt verktyg i vårt utvecklingsarbete.
Strategi för statliga arbetsgivare
Den statliga arbetsgivarpolitiken är ett viktigt instrument för att såväl stödja effektiva verksamheter som att säkerställa långsiktig kompetensförsörjning. Strategin för statliga arbetsgivare är ett värdefullt verktyg i vårt utvecklingsarbete.
Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
Den arbetsgivarpolitiska delegeringen ger de statliga arbetsgivarna en unik möjlighet att i samverkan skapa förutsättningar för en god förvaltning.