Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Avtal 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot OFR/S,P,O 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Saco-S 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Seko 2025
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna vara robusta och snabbfotade i förändring
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna leda och bemanna för verksamhetens behov
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna sätta löner nära verksamheten
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Datum: 22 september 2025

Diarienummer: 2025/520

Remissvar: Sänkt skatt på arbetsinkomster, pension och sjuk- och aktivitetsersättning

Arbetsgivarverket gör ingen fördelningspolitisk bedömning av förslagen i promemorian, utan besvarar remissen med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.

Förstärkning av jobbskatteavdraget

Det finns ett tydligt forskningsstöd som pekar på att beskattning av arbetsinkomster har stora negativa beteendeeffekter. Inkomstskatt påverkar både hur individers ser på sitt arbetsutbud och incitamenten att utbilda sig. Därför är de här typen av förslag av stor betydelse för den statliga kompetensförsörjningen.

Störst effekt på antalet arbetade timmar och incitamenten att utbilda sig har skattesänkningar som ger upphov till marginalskattesänkningar. Jobbskatteavdraget är konstruerat så att de positiva marginaleffekterna på inkomster under 478 000 kronor per år (ca 40 000 kronor i månaden) är relativt stora. Som konstateras i promemorian innebär det att utbytet av att arbeta fler timmar ökar för denna grupp.

För inkomster över denna nivå ligger dock jobbskatteavdraget kvar på samma nivå oavsett hur mycket man tjänar och arbetar. För denna grupp uppstår endast en så kallad inkomsteffekt, det vill säga arbetstagaren väljer oftast att använda avdraget till att arbeta färre timmar. På det statliga avtalsområdet har cirka hälften av de statligt anställda en inkomst över denna nivå. Därför hade Arbetsgivarverket gärna sett att jobbskatteavdraget inte trappades av enligt den konstruktion som föreslås.

Bristen på arbetskraft är ett strukturellt och växande problem. Förslag som ökar arbetsutbudet och antal arbetade timmar är därför av stor vikt.  Arbetsgivarverket menar att det är mycket svårt att kvantifiera förslagets totala effekt på arbetsutbudet. Enligt promemorians modellberäkningar förväntas dock förslaget leda till en högre total sysselsättning. Därför tillstyrker Arbetsgivarverket förslaget.

Det förhöjda grundavdraget

Det förhöjda grundavdraget innebär en generell skattesänkning för alla över 66 år. Eftersom det inte riktas särskilt mot arbete (som jobbskatteavdraget gör), påverkar det inte i någon större utsträckning hur lönsamt det är att arbeta jämfört med att ta pension. Arbetsgivarverket gör inga fördelningspolitiska bedömningar av förslaget men delar promemorians bedömning att det sannolikt innebär att fler över 66 år anser att de har råd att gå i pension. Något som kan få negativa konsekvenser för sysselsättningen bland äldre och de statliga myndigheternas kompetensförsörjning. Arbetsgivarverket avstyrker därför förslaget.

Arbetsgivarverket har i övrigt inga synpunkter på förslagen i promemorian.

Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Ann Follin. I den slutliga handläggningen deltog kommunikationschef Elsa Saboonchi, stabschef Anna-Karin Jansson, chef arbetsgivarutveckling Åsa Krook, chefsjurist Hanna Schmidt och chefsekonom Roger Vilhelmsson.

Ansvarig handläggare:

Roger Vilhelmsson

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook