Frukostseminarium – AI i staten – hur tar vi klivet utan att snava?
Kommer du att besöka Almedalsveckan i Visby? Då är du varmt välkommen till Arbetsgivarverkets och Integritetsskyddsmyndighetens frukostseminarium om möjligheter och utmaningar med AI.
Senast uppdaterad: 2026-06-08
I detta seminarium diskuterar ledare i staten användningsområden för AI i verksamheten, hur införandet får fart och hur ansvar, kontroll och transparens säkerställs. Samtalet berör också vad som krävs för att skapa tillit internt och externt och hur vi undviker att varje myndighet ska uppfinna hjulet var för sig.

Regeringens AI-strategi pekar ut en tydlig ambition: Sverige ska vara världsledande på att använda AI i offentlig förvaltning. Hur kan myndigheter ta vara på AI-möjligheter för att utveckla verksamheten – utan att kompromissa med rättssäkerhet, kvalitet och medborgarnas förtroende?
Mot den bakgrunden arrangerar Arbetsgivarverket och Integritetsskyddsmyndigheten ett frukostseminarium där ledare i staten diskuterar AI-möjligheter och utmaningar.
Deltagare
Medverkar gör:
- Ann Follin, generaldirektör, Arbetsgivarverket (moderator)
- Eric Leijonram, generaldirektör, Integritetsskyddsmyndigheten
- Marcus Isgren, ordförande och chef, Allmänna reklamationsnämnden
- Rebecca Filis, AI-samordnare, Skatteverket
- Henrik Dider, HR-direktör, Trafikverket