Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Avtal 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot OFR/S,P,O 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Saco-S 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Seko 2025
    • Resultat av avtalsrörelsen 2025
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Datum: 6 november 2025

Diarienummer: 2025/560

Remissvar: Sänkt straffbarhetsålder för allvarliga brott

Arbetsgivarverket besvarar remissen endast med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.

Arbetsgivarverket ser brister i den ekonomiska konsekvensanalysen som kan påverka förslagets genomförbarhet. 

13.1 Ekonomiska konsekvenser

Den ekonomiska konsekvensanalysen är i stora delar osäker. Det förklaras bland annat av att det saknas lagföringsstatistik avseende 13- och 14-åringar. När för analysen avgörande statistik saknas, är det än viktigare att analysen beaktar samtliga omständigheter som kan innebära förändrade kostnader för berörda myndigheter.

Det förhållandet att förslaget numer utgår från att straffbarhetsåldern ska sänkas till 13 år är översiktligt behandlad i analysen. Konsekvenserna avseende sänkningen av straffbarhetsåldern till 13 år behöver fördjupas. Förslaget att preventiva tvångsmedel under vissa förutsättningar även ska få användas på 13- och 14-åringar kan förväntas medföra att fler brott klaras upp och lagförs. I vilken omfattning det påverkar den ekonomiska konsekvensanalysen framgår inte.

Att hantera 13- och 14-åringar i anledning av grova brott inom ramen för förundersökningar (där olika tvångsmedel är vanligt förekommande), domstolsprocesser och verkställighet av påföljd kräver särskilda kunskaper om 13- och 14-åringars mognad, utveckling och behov för att säkerställa att FN:s konvention om barnets rättigheter efterlevs. Kompetenshöjande åtgärder inom samtliga berörda myndigheter kommer att behövas. Kriminalvården har redan idag stora utmaningar när det gäller kompetensförsörjningen. Behovet av särskilda kunskaper avseende hantering av 13- och 14-åringar försvårar Kriminalvårdens kompetensförsörjning ytterligare. Den ekonomiska konsekvensanalysen är bristfällig i dessa delar.

Utredningens förslag föreslås gälla under fem år. När förslaget upphör att gälla år 2031 kommer omställningskostnader att uppstå, särskilt för Kriminalvården och Statens institutionsstyrelse. Statens institutionsstyrelse kommer då, så som förslaget får förstås, åter att hantera de 13- och 14- åringar som under femårsperioden hanterats av Kriminalvården. Den ekonomiska konsekvensanalysen har inte beaktat dessa omställningskostnader.

Det är av yttersta vikt att den ekonomiska konsekvensanalysen är tydlig och noggrant genomförd samt att den följs upp, så att berörda myndigheter tilldelas anslag i sådan omfattning att de kan uppfylla sina respektive uppdrag.

Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Ann Follin efter föredragning av arbetsrättsjurist Cecilia Bergman. I ärendets slutliga handläggning deltog också chefsjurist Hanna Schmidt, stabschef Anna-Karin Jansson, förhandlingschef Andreas Nyström, chef arbetsgivarutveckling Åsa Krook och kommunikationschef Elsa Saboonchi.

Ansvarig handläggare:

Cecilia Bergman

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook