Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Avtal 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot OFR/S,P,O 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Saco-S 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Seko 2025
    • Resultat av avtalsrörelsen 2025
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Datum: 10 november 2025

Diarienummer: 2025/405

Remissvar: Ökat informationsutbyte mellan myndigheter – några anslutande frågor

Arbetsgivarverket besvarar remissen både i rollen som förvaltningsmyndighet och i rollen som arbetsgivarorganisation.

Arbetsgivarverket har tidigare yttrat sig över delbetänkandet Ökat informationsutbyte mellan myndigheter (SOU 2024:63). Arbetsgivarverket betonade då att ökat informationsutbyte innebär att myndighetssamverkan behöver stärkas och att en genomgripande reform behövs. I det yttrandet betonades också nyttan av att lättare kunna tillämpa sekretessregler tillsammans med allmänna dataskyddsförordningen och arkiveringsregler.

Det utredningen nu föreslår i slutbetänkandet utgör en följdriktig fortsättning på vad som föreslogs i delbetänkandet. Arbetsgivarverket har således inga invändningar mot det föreslagna och ställer sig positivt till de förtydliganden och förbättringar som nu föreslås.

Förslagna förtydliganden som skyddar integriteten

Genom en ny generell bestämmelse, föreslagna 6 kap 5a§ i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) om utlämnande av uppgifter, ges uttryckligt rättsligt stöd för utlämnande på eget initiativ. Det föreslagna innehåller också det viktiga förtydligandet att uppgifterna inte behöver vara dokumenterade hos utlämnande myndighet och att myndigheten heller inte behöver förfoga över dem.

Upplysningsbestämmelsen om tillåtligheten av uppgiftslämnande i överenstämmelse med lag eller förordning bidrar, just som avsett, till ökad förutsebarhet kring behandling av uppgifter om enskilda registrerade.

Ändring i brottsdatalagen ger en högre grad av konsekvens och tydliggör sambandet med offentlighets- och sekretesslagen och med den allmänna dataskyddsförordningen.

Tydliggörandet vad gäller elektroniskt utlämnande är bra och viktigt i det dagliga arbetet eftersom de flesta utlämnanden numer sker elektroniskt. Förslaget står i samklang med den grundläggande förvaltningsrättsliga regeln att myndigheten äger formen för utlämnandet. Sättet för utlämnandet kan alltså – med förtydligat rättsligt stöd – fortsatt vara detsamma som det redan är hos de flesta myndigheter.

Förslaget om uppgiftslämnande på eget initiativ kan medföra integritetsrisker och inskränkningar i rätten till skydd för personuppgifter. Just som utredningen anger finns viktiga mål av allmänt intresse som motiverar att skyddet inte är absolut. De skyddsåtgärder som föreslås vid sådana ingrepp leder till att bestämmelsens utformning är proportionerlig.

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektören Ann Follin efter föredragning av verksjuristen Patrik Havermann. I ärendets slutliga handläggning deltar också stabschef Anna-Karin Jansson, chef arbetsgivarutveckling Åsa Krook, förhandlingschef Andreas Nyström. kommunikationschef Elsa Saboonchi och chefsjurist Hanna Schmidt.

Ansvarig handläggare:

Patrik Havermann

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook