Datum: 7 oktober 2025
Diarienummer: 2025/404
Remissvar: Åtgärder för att förhindra felaktiga utbetalningar inom socialförsäkringen och förenklad administration inom föräldrapenningen (S2025/01246)
Arbetsgivarverket besvarar remisser med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.
Arbetsgivarverket välkomnar åtgärder som motverkar felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen och som bidrar till att göra regelverken enklare och mer effektiva. Det saknas dock en konsekvensanalys kring hur de föreslagna åtgärderna avseende omprövning av beslut förväntas påverka arbetsgivarens praktiska hantering av de kollektivavtalade ersättningarna samt i vissa fall bedömning av arbetstagarens rätt att vara ledig från arbetet.
Eftersom arbetstagarens ersättning från socialförsäkringen påverkar både rätten till de kompletterande kollektivavtalade ersättningarna och rätten till ledighet i vissa fall så behöver arbetsgivare få information om när förändringar sker som påverkar detta. Det hade därför, enligt Arbetsgivarverkets mening, varit önskvärt med ett förslag på hur en möjlig informationsöverföring mellan Försäkringskassan och arbetsgivaren kan ske i de här fallen.
I övrigt har Arbetsgivarverket inte något att invända mot förslagen i promemorian.
Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Ann Follin efter föredragning av socialförsäkringsexpert Hanna Larsson. I ärendets slutliga handläggning deltog också förhandlingschef Andreas Nyström, chef arbetsgivarutveckling Åsa Krook, kommunikationschef Elsa Saboonchi, chefsjurist Hanna Schmidt och stabschef Anna-Karin Jansson.
 
 
Ansvarig handläggare:
Hanna Larsson