Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Avtal 2023
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Samarbeten och nätverk
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Press
    • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender

Arbetsgivarguiden

Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.

  1. Arbetsgivarguiden

Omlokalisering

Omlokalisering innebär att hela eller en avgränsad del av en myndighet flyttar från en ort till en annan ort.

Tillbaka till innehåll A-Ö

Relaterade sidor

På denna sida

  • Arbetsskyldighet
  • Omlokaliseringssituationen
  • Avtal om omställning

Ett beslut om omlokalisering kan ske på två olika sätt.

  • Myndigheten fattar beslut om att omlokalisera sin verksamhet till en ny ort.
  • Regeringen fattar beslut om att omlokalisera verksamheten till en ny ort.

Arbetsskyldighet

En omlokalisering påverkar berörda medarbetare på olika sätt. En avgörande fråga är om medarbetaren är arbetsskyldig på den nya orten eller ej. Svaret på frågan beror på vad arbetsgivaren och arbetstagaren kommit överens om när anställningsavtalet ingicks. Om arbetstagaren är arbetsskyldig på den nya orten så måste den enskilde medarbetaren säga upp sig själv för att därmed frigöra sig från denna skyldighet. Om arbetstagaren inte säger upp sig själv har arbetstagaren att följa med och arbeta på den nya orten. Vid en begränsad arbetsskyldighet, som inte omfattar den nya orten, så uppstår som regel, i stället en arbetsbristsituation. Det är då arbetsgivaren som har att agera och säga upp den enskilda medarbetaren för att rätten till fortsatt anställning på den befintliga orten inte ska föreligga. Arbetsgivarens hantering ska följa gällande regelverk i lag (till exempel LAS och MBL) och avtal (till exempel villkorsavtal, turordningsavtal och omställningsavtal).

För arbetsgivarens frågor om vad som arbetsrättsligt är att betrakta som omlokalisering, ny ort eller den enskildes arbetsskyldighet hänvisas till dialog med berörd rådgivare hos Arbetsgivarverket.

Omlokaliseringssituationen

Det finns skillnader mellan de olika omlokaliseringssituationerna. När myndigheten fattar beslut om en omlokalisering rör denna ofta en avgränsad del av en verksamhet. Ett vanligt scenario är att verksamheten flyttas mellan två befintliga kontor/arbetsplatser. När det gäller av regeringen fattade beslut om omlokaliseringar så sker dessa oftast till en ny ort där den berörda myndigheten inte tidigare har någon verksamhet.

Den just nu vanligaste grunden för en omlokalisering är att regeringen beslutar om att omlokalisera myndighet (eller del av myndighet) från Stockholm till annan plats i landet.

Avtal om omställning

Under förutsättning att arbetstagaren kvalificerat sig till Avtal om omställning kan arbetstagaren under vissa förutsättningar äga tillträde till avtalet vid omlokalisering, både vid en egen uppsägning och vid arbetsbristuppsägning från arbetsgivaren.

  • Vid en omlokalisering beslutad av myndigheten gäller 4 kap. 1 § Avtal om omställning.
  • Vid en omlokalisering beslutad av regeringen gäller både såväl 1 och 1b §§ i 4 kap. Avtal om omställning.

I de fall då arbetstagaren är arbetsskyldig på den nya orten gäller avtalet för

  • den som genom egen uppsägning avslutar sin anställning enligt bestämmelserna i gällande kollektivavtal så att anställningen upphör tidigast två månader före omlokaliseringstidpunkten

eller

  • enligt gällande uppsägningstider i kollektivavtal säger upp sig senast vid omlokaliseringstidpunkten.

I de fall då en arbetstagare inte är arbetsskyldig på den nya orten gäller avtalet om arbetsgivaren sagt upp arbetstagaren på grund av arbetsbrist.

Arbetsgivaren ska anmäla arbetstagaren till Trygghetsstiftelsen

Det är arbetsgivarens ansvar att anmäla berörd arbetstagare till Trygghetsstiftelsen.

Arbetsgivarverket informerar

  • 20 februari 2018•

    Arbetstagarna är arbetsskyldiga på den nya orten efter myndighetens omlokalisering

Länktips

TrygghetsstiftelsenÖppnas i ny flik

Systematiskt arbetsmiljöarbete, föreskrifter (Arbetsmiljöverkets webbplats)Öppnas i ny flik

Aktuella avtal och skrifter

Avtal om omställning

Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och Saco-S
Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och Seko
Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och OFR/S,P,O

Affärsverksavtal-T (AVA-T) mellan Arbetsgivarverket och Saco-S
Affärsverksavtal (AVA) mellan Arbetsgivarverket och Seko
Affärsverksavtal (AVA) mellan Arbetsgivarverket och OFR/S,P,O

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 285 000 anställda.

Behandling av personuppgifter
In English
Om kakor på webbplatsen
Om webbplatsen
Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook

  • Twitter

  • YouTube