Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Avtal 2023
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Samarbeten och nätverk
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Press
    • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
      • Arbetsmiljörapporten - en analys
    • Staten i siffror: arbetsområde och utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender

Arbetsgivarguiden

Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.

  1. Arbetsgivarguiden

Arbetstid

Här kan du läsa om arbetstid och den gemensamma arbetstidspolicy som finns för statliga arbetsgivare.

Senast granskad: 2022-12-14

Tillbaka till innehåll A-Ö

På denna sida

  • Gemensam arbetstidspolicy
  • Bjud in medarbetarna i processen
  • Anpassning efter enskilds önskemål
  • Frågor att diskutera
  • Frågor och svar om arbetstid
  • Lathund för beräkning av arbetstid

Verksamhetens krav och ekonomiska förutsättningar ska vara utgångspunkt för arbetstidens förläggning och övriga arbetstidsvillkor. Enligt Villkorsavtal/Villkorsavtal-T ska lokalt kollektivavtal slutas om förläggning av arbetstiden.

Gemensam arbetstidspolicy

De statliga myndigheterna har, i bred samverkan med Arbetsgivarverket, tagit fram en gemensam arbetstidspolicy som utgör en gemensam plattform för statliga arbetsgivare. 

Policyn fastställer att:

  • det är verksamhetens krav och ekonomiska förutsättningar som utgör utgångspunkten för arbetstidens förläggning och övriga arbetstidsvillkor,
  • en kontinuerlig översyn sker för anpassning till förändrade krav på verksamhet och ekonomiska förutsättningar,
  • arbetstiden förläggs, inom ramen för verksamhetens krav, så att den bidrar till en god arbetsmiljö.

I respektive organisations ledning är det viktigt att ha en uppfattning om vad man på myndigheten vill uppnå utifrån ett övergripande verksamhetsperspektiv, det vill säga den lokala arbetsgivarpolitiken.

Bjud in medarbetarna i processen

För att omsätta policyn i verksamheten behöver du som chef möjliggöra diskussion och konkretisering på lokal nivå i förhållande till din verksamhets behov och förutsättningar. Organisationens förmåga att driva förändringar bygger på din och dina medarbetares motivation och engagemang. Vid förändring av arbetstidens förläggning är det därför viktigt att du som chef bjuder in medarbetarna i förändringsprocessen och skapar utrymme för dialog om verksamhetens och medarbetarnas behov.

Anpassning efter enskilds önskemål

Förutsatt att verksamhetens behov tillgodoses kan arbetstiden förläggas så att den också passar den enskilde individens önskemål. Villkorsavtalen och Affärsverksavtalen möjliggör detta genom att utgöra stödet för lokala kollektivavtal eller enskild överenskommelse.

Viktigt att tänka på är att möjligheten till enskilda överenskommelser om arbetstid innebär till exempel att staten kan, under förutsättning att det passar verksamhetens krav, erbjuda arbetsplatser där människor med olika bakgrund och kompetens av betydelse för arbete, kvalitet och kundorientering kan verka.

Stöd i ditt arbete får du av din lokala HR-funktion.

Frågor att diskutera

Här finns exempel på frågor som kan vara bra att diskutera tillsammans: 

  • När bedrivs viss verksamhet och vem/vilka leder den?
  • Vilka arbetsuppgifter går att styra tidsmässigt?
  • Vilka arbetsuppgifter är bundna till fasta tider?
  • Hur ser arbetsuppgifternas fördelning ut under dygnet i förhållande till bemanning?
  • Hur ser servicenivån ut i förhållande till resurser?
  • Hur ska bemanningen lösas vid till exempel sjukdom och föräldraledighet?
  • När och hur planeras semesterperioderna?

Frågor och svar om arbetstid

Här hittar du vanliga frågor och svar som rör arbetstid.

Om arbetsgivaren bedömer att det finns särskilda skäl för det, kan arbetsgivaren begära att arbetstagare ska arbeta på övertid, se 4 kap. 18 § villkorsavtalen. Skyldighet att arbeta på övertid ryms vanligen inom arbetstagarens arbetsskyldighet. Arbete på övertid ska dock i möjligaste mån undvikas och i första hand ska arbetstagare som frivilligt åtar sig övertidsarbete anlitas. Vid förläggning av övertid bör övertiden ur arbetsmiljösynpunkt fördelas mellan flera arbetstagare. Befrielse från övertid bör inte nekas om arbetstagaren är förhindrad och har godtagbara skäl. Med godtagbara skäl anses särskilt sådana skäl som att arbetstagaren inte har fått rimlig tid att hinna ordna till exempel barnomsorg.

Arbetsgivaren får inte begära övertidsarbete av en arbetstagare som är partiellt sjukskriven, partiellt föräldraledig med stöd av lag eller för vård av barn. Det finns också gränser för hur mycket övertid en arbetstagare får arbeta, högst 48 timmar under en fyraveckorsperiod eller 50 timmar under en kalendermånad, dock högst 150 timmar under ett kalenderår, se 4 kap. 18 § villkorsavtalen.

Skyldighet att fullgöra beredskap ryms vanligen inom arbetstagarens arbetsskyldighet. Detta gäller vid tillfälligt behov av beredskap. Vid löpande beredskap bör detta vara reglerat i ett lokalt kollektivavtal och vanligtvis schemaläggs då arbetstagarens beredskap.

Precis som vid övertid handlar det om att skapa en rimlig arbetsbelastning och ta hänsyn till arbetsmiljöaspekterna för den enskilde arbetstagaren. Befrielse från beredskap kan övervägas om arbetstagaren är förhindrad och har godtagbara skäl. Se 13-14§§ arbetstidslagen, 4 kap. 5 § Villkorsavtalen, 7.4 Verksamhetsanpassa arbetstiden.

För arbetstagare med så kallad kontorsarbetstid gäller, om inte annat reglerats i lokalt kollektivavtal, att tid då arbetstagare fullgör beredskap inte kan räknas som veckovila. Det framgår av 14 § arbetstidslagen som gäller i form av kollektivavtal, se 4 kap. 5 § villkorsavtalen. Kompenserande ledighet kan därför behöva ges om arbetstagaren har beredskap under den tid som annars skulle ha varit veckovila.

För arbetstagare med oregelbunden arbetstid gäller vad som reglerats i lokalt kollektivavtal.

I de fall beredskap har lagts ut under dygnsvila och arbetstagaren måste gå in och arbeta så bryts därmed dygnsvilan.

Lokala parter bör i lokalt avtal ta ställning till hur avbrott i dygnsvilan ska hanteras utifrån den aktuella verksamheten. Avvikelse från dygnsviloreglerna kan göras genom lokalt kollektivavtal.

Lathund för beräkning av arbetstid

Arbetsgivarverkets lathundar för beräkning av veckoarbetstid och årsarbetstid

2024

Lathund: brutto årsarbetstid 2024

Lathund: ordinarie arbetstid 2024

Lathund: sommar- och vintertid 2024

2023

Lathund: brutto årsarbetstid 2023 (xlsx, 12 kB)

Lathund: ordinarie arbetstid 2023 (pdf, 657 kB)

Lathund: sommar- och vintertid 2023 (pdf, 689 kB)

    Aktuella avtal

    Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och Saco-S
    Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och Seko
    Villkorsavtal mellan Arbetsgivarverket och OFR/S,P,O

    Affärsverksavtal-T (AVA-T) mellan Arbetsgivarverket och Saco-S
    Affärsverksavtal (AVA) mellan Arbetsgivarverket och Seko
    Affärsverksavtal (AVA) mellan Arbetsgivarverket och OFR/S,P,O

    Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 285 000 anställda.

    Behandling av personuppgifter
    In English
    Om kakor på webbplatsen
    Om webbplatsen
    Tillgänglighet

    Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

    Telefon: 08 - 700 13 00
    E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
    Fler kontaktmöjligheter

    • LinkedIn

    • Facebook

    • Twitter

    • YouTube