28 maj 2025•Nyhet
Lättare att rekrytera i statlig verksamhet
I vårens Kompetensbarometer för statlig sektor uppger 53 procent av Arbetsgivarverkets medlemmar att de haft brist på lämpliga sökanden vid rekrytering. Det är en tydlig minskning från 72 procent i höstens undersökning.
Publicerad: 2025-05-28

Vårens mätning visar att bristtalet vid rekrytering nu är nere på en genomsnittlig nivå sett ur ett längre tidsperspektiv. För vissa specifika yrkesområden är efterfrågan däremot fortsatt hög. Yrkesområdet "IT systemutveckling och förvaltning", fortsätter att ha högst brist även om bristen minskar svagt från 44 procent i höstas till 39 procent i vårens mätning. För "IT-drift, underhåll och support" är minskningen större från 25 procent i höstas till 12 procent i den senaste mätningen.
– Att bristen minskar generellt sett kan delvis bero på att efterfrågan på arbetskraft minskat och att fler med efterfrågad kompetens blivit tillgängliga på arbetsmarknaden, men behovet av rätt kompetens är fortsatt stort – särskilt inom försvar, it och andra samhällskritiska områden, säger Roger Vilhelmsson, chefsekonom på Arbetsgivarverket.
Arbetsområden där bristen har ökat är "medicinskt arbete", utbildningsarbete (exklusive forskning) och tekniskt utrednings- och utvecklingsarbete. Inom området HR och personalarbete har bristen däremot minskat de senaste åren.
Samtidigt uppger färre medlemmar än tidigare att det är svårt att behålla personal. Andelen har minskat från 34 procent i höstens undersökning till 6 procent i vårens undersökning.
Medlemsdialog gav nyanserad bild av kompetensbehoven
Med utgångspunkt i resultaten från Kompetensbarometern har Arbetsgivarverket haft fördjupade diskussioner med medlemmarna vid vårens sektormöten. Där har diskussionen vidgats från breda arbetsområden till mer specifika kompetenser. Det har gett en mer nyanserad bild av behov och utmaningar.
Arbetsområden beskriver vad arbetstagaren arbetar med, medan kompetenser handlar om vilka kvalifikationer som krävs. Flera olika kompetenser kan efterfrågas inom ett arbetsområde och samma kompetens kan vara relevant inom flera olika områden.
– När vi följt upp resultaten i Kompetensbarometern med medlemmarna lyfter många av dem fram att specialistkompetenser inom säkerhet, it, upphandling och juridik är särskilt svåra att rekrytera och behålla. Samtidigt uppger flera att behovet av kompetens inom bland annat administration och kommunikation minskar, säger Karin Berglind, utredare på Arbetsgivarverket.
Att det kan vara skillnader mellan brist inom specifika yrkesområden och brist på kompetenser illustrerades även genom övningar under sektormötena där medlemmarnas diskussioner om kompetensbehov sammanställdes i ordmoln.


Kompetensutveckling för att möta behoven
Många medlemmar berättade också att de, för att möta utmaningarna, arbetar aktivt med kompetensutveckling i olika former. Det handlar bland annat om att skapa möjlighet till karriärutveckling, underlätta intern rörlighet och satsa på kompetensöverföring mellan nya och erfarna medarbetare.
Medlemmarna använder till exempel lokala omställningsmedel för att bredda perspektiv och stärka förmågan att hantera förändring, för olika former av AI-utbildning och för att möjliggöra kompetensutveckling i större skala och inom särskilda områden.
Läs mer
HR:s roll i AI-arbetet – ett uppskattat tema på Arbetsgivarverkets sektorinternat

Prenumerera på våra nyheter
Du vet väl att du kan prenumerera på våra nyheter? Anmäl dig nu och få senaste nytt direkt i din inkorg.