Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Avtal 2025
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Nyheter

28 maj 2025•Nyhet

Lättare att rekrytera i statlig verksamhet

I vårens Kompetensbarometer för statlig sektor uppger 53 procent av Arbetsgivarverkets medlemmar att de haft brist på lämpliga sökanden vid rekrytering. Det är en tydlig minskning från 72 procent i höstens undersökning.

Publicerad: 2025-05-28

Två linjediagram som visar utvecklingen av rekryteringsbrist inom staten och arbetslösheten i Sverige mellan åren 1997 och 2025. Det övre diagrammet visar andelen statliga arbetsgivare som uppger brist vid rekrytering enligt Arbetsgivarverkets kompetensbarometer. Andelen varierar över tid, med toppar runt 2000, 2018 och 2021, och en markant nedgång 2004. Det nedre diagrammet visar arbetslösheten enligt Arbetsförmedlingen, som var över 10 % 1997, minskade till ca 4 % i början av 2000-talet, steg igen efter 2009 och har ökat på nytt mot 2025.

Vårens mätning visar att bristtalet vid rekrytering nu är nere på en genomsnittlig nivå sett ur ett längre tidsperspektiv. För vissa specifika yrkesområden är efterfrågan däremot fortsatt hög. Yrkesområdet "IT systemutveckling och förvaltning", fortsätter att ha högst brist även om bristen minskar svagt från 44 procent i höstas till 39 procent i vårens mätning. För "IT-drift, underhåll och support" är minskningen större från 25 procent i höstas till 12 procent i den senaste mätningen.   

–  Att bristen minskar generellt sett kan delvis bero på att efterfrågan på arbetskraft minskat och att fler med efterfrågad kompetens blivit tillgängliga på arbetsmarknaden, men behovet av rätt kompetens är fortsatt stort – särskilt inom försvar, it och andra samhällskritiska områden, säger Roger Vilhelmsson, chefsekonom på Arbetsgivarverket.

Arbetsområden där bristen har ökat är "medicinskt arbete", utbildningsarbete (exklusive forskning) och tekniskt utrednings- och utvecklingsarbete. Inom området HR och personalarbete har bristen däremot minskat de senaste åren. 

Samtidigt uppger färre medlemmar än tidigare att det är svårt att behålla personal. Andelen har minskat från 34 procent i höstens undersökning till 6 procent i vårens undersökning. 

Medlemsdialog gav nyanserad bild av kompetensbehoven 

Med utgångspunkt i resultaten från Kompetensbarometern har Arbetsgivarverket haft fördjupade diskussioner med medlemmarna vid vårens sektormöten. Där har diskussionen vidgats från breda arbetsområden till mer specifika kompetenser. Det har gett en mer nyanserad bild av behov och utmaningar. 

Arbetsområden beskriver vad arbetstagaren arbetar med, medan kompetenser handlar om vilka kvalifikationer som krävs. Flera olika kompetenser kan efterfrågas inom ett arbetsområde och samma kompetens kan vara relevant inom flera olika områden.

– När vi följt upp resultaten i Kompetensbarometern med medlemmarna lyfter många av dem fram att specialistkompetenser inom säkerhet, it, upphandling och juridik är särskilt svåra att rekrytera och behålla. Samtidigt uppger flera att behovet av kompetens inom bland annat administration och kommunikation minskar, säger Karin Berglind, utredare på Arbetsgivarverket.

Att det kan vara skillnader mellan brist inom specifika yrkesområden och brist på kompetenser illustrerades även genom övningar under sektormötena där medlemmarnas diskussioner om kompetensbehov sammanställdes i ordmoln. 

Ett ordmoln med rubriken "Svårt att rekrytera" som visualiserar yrken och kompetensområden inom staten där det är särskilt svårt att hitta personal. Störst och mest framträdande ord är: Upphandlare, It-säkerhet, Säkerhet, och It-utvecklare. Andra ord inkluderar: Cybersäkerhet, Kris och beredskap, Informationssäkerhet, Erfarna jurister, Seniora controllers, Analytiker, Arkivarie, Registrator.Ett ordmoln med rubriken "Minskat behov" som visar yrken och roller inom staten där efterfrågan på rekrytering har minskat. De mest framträdande orden är: Kommunikatörer, Administratörer och Handläggare. Andra synliga yrken och roller är: Översättare, Icke senior controller, Jurist liten erfarenhet, Administratör nischad kompetens.

Kompetensutveckling för att möta behoven

Många medlemmar berättade också att de, för att möta utmaningarna, arbetar aktivt med kompetensutveckling i olika former. Det handlar bland annat om att skapa möjlighet till karriärutveckling, underlätta intern rörlighet och satsa på kompetensöverföring mellan nya och erfarna medarbetare.

Medlemmarna använder till exempel lokala omställningsmedel för att bredda perspektiv och stärka förmågan att hantera förändring, för olika former av AI-utbildning och för att möjliggöra kompetensutveckling i större skala och inom särskilda områden.

Läs mer

Kompetensbarometern

HR:s roll i AI-arbetet – ett uppskattat tema på Arbetsgivarverkets sektorinternat

Ikon i form av ett kuvert på blå bakgrund.

Prenumerera på våra nyheter

Du vet väl att du kan prenumerera på våra nyheter? Anmäl dig nu och få senaste nytt direkt i din inkorg.

Prenumerera

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook