Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Avtal 2025
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
      • Arbetsmiljörapporten - en analys
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender

Arbetsgivarguiden

Här finns stöd för dig som är arbetsgivare inom det statliga avtalsområdet.

  1. Arbetsgivarguiden

Bisysslor

En bisyssla är en sysselsättning som ligger utanför anställningen. För statliga arbetstagare begränsas möjligheten till vissa bisysslor.

Tillbaka till innehåll A-Ö

På denna sida

  • Regleringar för bisysslor
  • Förtroendeskadlig bisyssla
  • Arbetshindrande och konkurrerande bisyssla
  • Frågor och svar om bisysslor
  • Aktuella lagar och förordningar
  • Aktuella avtal och skrifter

Följande bisysslor ska eller får arbetsgivaren besluta att arbetstagaren ska upphöra med:

  • förtroendeskadliga bisysslor
  • arbetshindrande bisysslor
  • konkurrensbisysslor.

Regleringar för bisysslor

Regler om bisysslor finns i:

  • 7 § lagen om offentlig anställning, förtroendeskadlig bisyssla och
  • 3 kap. 7 § högskolelagen, så kallad FoU-bisyssla.

Därutöver finns det regler i de statliga kollektivavtalen, till exempel villkorsavtalen.

  • Bestämmelser om så kallad arbetshindrande bisyssla finns i 13 kap. 10 § villkorsavtalen.
  • Regler om så kallade konkurrensbisysslor finns i 13 kap. 11 § villkorsavtalen.

Dessutom finns särskilda regler om obligatorisk anmälningsskyldighet av bisysslor för chefer, domare, myndighetschefer och högskolelärare. Detta regleras i:

  • 9 § p. 2 chefsavtalet
  • 3 § anställningsförordningen
  • 4 kap. 14-15 §§ högskoleförordningen
  • 7 d § lagen om offentlig anställning (LOA) reglerar frågan för ordinarie domare och chefer för myndigheter som lyder omedelbart under regeringen.

För domstolarna finns också regler i respektive domstolsinstruktion.

Förtroendeskadlig bisyssla

Arbetsgivaren är skyldig att informera

Arbetsgivaren är, enligt 7 a § LOA, skyldig att informera arbetstagarna om vilka slags förhållanden som kan göra en bisyssla otillåten. Informationen kan lämnas både muntligt och skriftligt till arbetstagarna. Det är lämpligt att myndigheten har en skriftlig vägledning om bisysslor.
En arbetstagare ska på arbetsgivarens begäran lämna de uppgifter som behövs för att arbetsgivaren ska kunna bedöma arbetstagarens bisysslor, se 7 b § LOA.

Arbetsgivaren har rätt att fråga arbetstagaren

Det finns normalt inget krav på att arbetstagaren självmant ska informera om bisysslan. Arbetsgivaren har emellertid rätt att fråga arbetstagarna om deras bisysslor och arbetstagarna är i sin tur skyldiga att svara. Arbetsgivaren bör dock beakta integritetsaspekten.

Kontrollsyftet kan ofta nås genom att fråga endast om arten av bisysslor. Först om det finns någon särskild anledning till det bör detaljerade uppgifter om bisysslor begäras in från en arbetstagare. Det är viktigt att en arbetsgivare som avser att fatta ett beslut om förbud mot bisyssla införskaffar ett rimligt underlag för sitt beslut och givetvis bör detta underlag vara dokumenterat.

Vissa arbetstagare är skyldiga att informera om bisyssla

Det finns särskilda regler om obligatorisk anmälningsskyldighet av bisysslor för chefer enligt chefsavtalet, samt för domare, myndighetschefer och högskolelärare.

Chefer som omfattas av chefsavtalet är enligt 9 § i detta avtal skyldiga att lämna uppgift till arbetsgivaren om och i vilken omfattning arbetstagaren innehar eller avser att åta sig bisysslor.

För domare och myndighetschefer gäller att en anmälan om bisyssla enligt 7 d § LOA ska ske skriftligt, det följer av 11 § anställningsförordningen.

En högskolelärare är enligt 4 kap. 15 § högskoleförordningen skyldig att hålla högskolan underrättad om de bisysslor som han eller hon har och som har anknytning till anställningens ämnesområde. Högskolan ska dokumentera underrättelserna och hålla dokumentationen ordnad så att det går att fortlöpande följa vilka bisysslor varje lärare har.

Så bedömer du som arbetsgivare om en arbetstagare har en otillåten förtroendeskadlig bisyssla

Vid bedömningen av om en bisyssla är förtroendeskadlig ska arbetsgivaren värdera risken för förtroendeskada i det enskilda fallet, utifrån samtliga omständigheter såsom bisysslans beskaffenhet, omfattningen av bisysslan, arbetstagarens personliga intresse av att utöva bisysslan samt beröringspunkterna med huvudanställningen.

Av förarbetena till LOA och Arbetsdomstolens praxis kan utläsas att man ska beakta om verksamheten är känslig för förtroendeskada, det vill säga om verksamhetens karaktär gör att allmänhetens förtroende för att den bedrivs opartiskt och sakligt är viktigt.

Det bör också tydligt framgå vilka beröringspunkter och konkreta risker som finns mellan, å ena sidan, bisysslan och den verksamhet som arbetstagaren arbetar inom och, å andra sidan, de arbetsuppgifter arbetstagaren utför. AD har till exempel funnit att en polisinspektör som bland annat utförde trafikkontroller på en liten ort inte fick sälja släpvagnar till allmänheten.

Arbetsgivaren fattar beslutet

Arbetsgivaren är skyldig att förbjuda en bisyssla som bedöms vara förtroendeskadlig. Ett sådant beslut fattas enligt 7 c § LOA. Beslutet ska vara skriftligt och innehålla en motivering. Ett exempel på hur beslutet kan formuleras finns i Arbetsgivarverkets skrift Bisysslor.

Beslutet ska inte MBL-förhandlas. Istället gäller förvaltningslagens bestämmelser om rätt att ta del av det som tillförts ärendet och en rätt att yttra sig. Arbetsgivarens beslut kan prövas av Arbetsdomstolen.

Arbetshindrande och konkurrerande bisyssla

Av 13 kap. villkorsavtalen framgår att arbetstagaren, på begäran, är skyldig att lämna uppgifter till arbetsgivaren även avseende arbetshindrande samt konkurrerande bisysslor.

Arbetsgivaren kan med stöd av villkorsavtalen respektive chefsavtalet besluta att en arbetstagare helt eller delvis upphöra med en arbetshindrande eller konkurrerande bisyssla. Ett beslut om att en arbetstagare ska upphöra med en sådan bisyssla bör föregås av primärförhandling enligt 11 § respektive 13 § lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Frågor och svar om bisysslor

Enligt 6 i § LAS får en arbetsgivare inte förbjuda en arbetstagare att ha en annan anställning men det finns vissa begränsningar. Om den andra anställningen är arbetshindrande, konkurrerande eller orsakar arbetsgivaren skada kan arbetsgivaren förbjuda den.

För arbetstagare i statliga myndigheter finns även reglerna om förtroendeskadliga bisysslor i 7-7 d §§ LOA samt reglerna om bisysslor i högskolelagen och högskoleförordningen. Läs mer i avsnitt 2.3 i skriften Bisysslor. Vidare finns också regler om arbetshindrande och konkurrerande bisysslor i 13 kapitlet i villkorsavtalen.

För arbetstagare hos Arbetsgivarverkets frivilliga medlemmar gäller ovanstående med undantag för 7- 7 d §§ LOA.

Det finns en bestämmelse i 11 § LOA som kan bli aktuell när en arbetstagare vill byta anställning från en statlig arbetsgivare till en annan. Regeln innebär att den första statliga anställningen upphör utan särskild åtgärd när arbetstagaren får en annan anställning i staten. I dessa fall finns möjlighet för arbetsgivaren att, med stöd av 13 kap. 6 a § villkorsavtalen, medge att den första anställningen inte upphör. Syftet med avtalsbestämmelsen är inte att medge ytterligare tjänstledighet, utan att tydliggöra att det är möjligt att samtidigt inneha och förvärvsarbeta i mer än en anställning som omfattas av LOA. Bestämmelsen hindrar inte att bestämmelser om bisysslor kan aktualiseras.

Myndigheten bör vid utövande av sin rätt att begära in uppgifter beakta integritetsaspekten. Kontrollsyftet kan ofta uppnås genom att uppgifter i första hand bara begärs in om arten av de bisysslor som arbetstagaren har. Först om det finns särskild anledning bör detaljerade uppgifter begäras in från arbetstagaren. Allmänna förfrågningar avseende bisysslor riktade mot ett stort antal arbetstagare bör därför generellt undvikas.

Uppgifterna kan begäras in muntligt och de behöver antecknas av myndigheten bara om de kan ha betydelse för utgången av ett ärende. Arbetsgivarverket avråder från register över arbetstagarnas bisysslor.

Läs mer om hantering av personuppgifter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats:

IntegritetsskyddsmyndighetenÖppnas i ny flik

Bisysslereglerna gäller för alla arbetstagare oavsett anställningsform. De gäller inte för inhyrda konsulter. Se 7 § lagen om offentlig anställning samt 13 kap i villkorsavtalen.

Reglerna om förtroendeskadlig bisyssla i lagen om offentlig anställning (LOA) gäller bara inom offentlig verksamhet.

De bisyssleregler som finns i kollektivavtal (det vill säga avseende arbetshindrande och konkurrerande bisyssla) gäller även för frivilliga medlemmar.

Reglerna om förbud mot förtroendeskadliga, konkurrerande och arbetshindrande bisysslor gäller även under tjänstledighet. Se mer information i vår skrift Bisysslor.

Aktuella lagar och förordningar

Lag om medbestämmande i arbetslivet, MBL (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik

Lagen om offentlig anställning, LOA (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik

Anställningsförordning (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik

Högskoleförordningen (Riksdagens webbplats) Öppnas i samma flik

Aktuella avtal och skrifter

Chefsavtalet

Bisysslor

Villkorsavtal Arbetsgivarverket - OFR/S,P,O
Villkorsavtal-T Arbetsgivarverket - Saco-S
Villkorsavtal Arbetsgivarverket - Seko

Affärsverksavtal (AVA) Arbetsgivarverket - OFR/S,P,O
Affärsverksavtal-T (AVA-T) Arbetsgivarverket - Saco-S
Affärsverksavtal (AVA) Arbetsgivarverket - Seko

Arbetsgivarverket informerar

  • 13 juni 2022•

    Det här innebär arbetsvillkorsdirektivet för statliga arbetsgivare

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook