Beskrivning
Delegering av arbetsgivaransvaret ställer höga krav på chefer att förstå den gemensamma statliga arbetsgivarpolitiken och vara tydliga arbetsgivarföreträdare.
Syftet med utbildningen är att ge dig som är ny chef i staten en introduktion i vad det innebär att företräda en statlig arbetsgivare. För att kunna hantera olika typer av arbetsgivarfrågor säkerställer vi att du får baskunskaper i arbetsrätt med särskilt fokus på den statliga sektorn, våra kollektivavtal samt lönebildning och lönesättning.
Kurslängd
2 dagar, den 10 och 17 september 2025
Innehåll
- Statlig arbetsgivarpolitik och chefens roll som arbetsgivarföreträdare
- Den statliga värdegrunden
- Statlig arbetsrätt, grundläggande om att anställa i staten, arbetsskyldighet, disciplinpåföljd, bisysslor m.m
- Lönebildning och lönesättning – det lönesättande chefens roll och ansvar
Målgrupp
Nya chefer i staten med direkt personalansvar (lönesättande chefer) som har behov av baskunskaper i arbetsgivarfrågor. I mån av plats även andra lönesättande chefer i staten som vill uppdatera sina kunskaper i arbetsgivarfrågor.
Denna utbildning är inte avsedd för dig som är HR-chef eftersom du behöver fördjupade kunskaper i arbetsgivarfrågor. Se övriga öppna utbildningar.
Ansvarig
Ana Gnospelius
Kursavgift
2 800 kr