Datum: 20 januari 2025
Diarienummer: 2024/776
Utökade registerkontroller vid anställning i kommun (Ds 2024:24)
Utökade registerkontroller vid anställning i kommun (Ds 2024:24)
Arbetsgivarverket besvarar remissen med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.
Arbetsgivarverket är positiva till en översyn av frågor kopplat till registerkontroller vid anställning i kommun. Då utredningens förslag inte omfattar det statliga avtalsområdet lämnas dock inte några närmare synpunkter på dessa.
Arbetsgivarverket instämmer i det behov som ligger till grund för tillsättande av utredningen, bland annat att minska risken för infiltration och inre påverkan i kommunal verksamhet. I promemorian konstateras att det på senare tid har uppmärksammats att svenska institutioner är sårbara för infiltration, korruption och välfärdsbedrägerier samt att den svenska förvaltningsmodellen utmanas av kriminella aktörer. Arbetsgivarverket instämmer i problembeskrivningen och anser att detta under en längre tid varit en utmaning även för arbetsgivare inom den statliga sektorn. Samhällsutvecklingen innebär nya utmaningar för arbetsgivare inom alla sektorer. Det krävs därmed fler åtgärder och verktyg för att arbetsgivare ska kunna ta hand om sin verksamhet och minska risken för infiltration och otillåten påverkan. Detta är något som lagstiftaren bör beakta i sin fortsatta beredning.
I detta sammanhang önskar Arbetsgivarverket även anföra att det är viktigt att statliga arbetsgivare, inte minst mot bakgrund av vilken verksamhet som bedrivs inom sektorn, ges verktyg för att stärka säkerhetsarbetet avseende redan anställda. Det skulle till exempel kunna avse registerkontroll under anställning eller möjlighet att i vissa situationer utföra drogtester men även andra åtgärder som kan upplevas som en begränsning av den personliga integriteten för de anställda. Avseende möjligheter för offentliga arbetsgivare att i likhet med privata arbetsgivare kunna genomföra drogtester på personal, har Arbetsgivarverket och Sveriges Kommuner och Regioner till regeringen den 29 oktober 2024 hemställt att denna fråga utreds.
Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Ann Follin. I den slutliga handläggningen deltog förhandlingschef Andreas Nyström, kommunikationschef Lars Andrén, gruppchef Per Åkesson, chefsjurist Hanna Schmidt, stabschef Anna-Karin Jansson samt arbetsrättsjurist Susanna Ståhl, föredragande.
Ansvarig handläggare:
Susanna Ståhl