Datum: 9 september 2025
Diarienummer: 2025/396
Remissvar: En reformerad underrättelseverksamhet
Arbetsgivarverket besvarar remissen utifrån ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.
Arbetsgivarverket har tagit del av betänkandet En reformerad underrättelseverksamhet (SOU 2025:78) och har inga invändningar mot de förslag som rör de arbetsgivarpolitiska frågorna. Utifrån vårt uppdrag vill vi betona vikten av att genomförandeprocessen hanteras på ett ändamålsenligt sätt.
Vi står till förfogande för rådgivning i arbetsgivarfrågor som kan uppkomma under processen.
Säkerhetsklareringssystem
Utredningen lyfter i avsnitt 10.3 frågan om införandet av ett nationellt säkerhetsklareringssystem. Arbetsgivarverket önskar i detta sammanhang framhålla vikten av ett enhetligt system för säkerhetsklassning och att ett sådant system innebär en möjlighet för överklagande. Arbetsgivaren behöver också kunna förlita sig på ett lagakraftvunnet beslut.
Kompetensförsörjning
Enligt betänkandet förekommer konkurrens om kompetens som är eftertraktad inom underrättelseverksamhet både med externa aktörer och mellan de berörda myndigheterna.
I avsnitt 11.1.1 beskrivs att en möjlighet för att utjämna förutsättningarna är att inrätta ett särskilt arbetsområde för underrättelse- och säkerhetstjänst inom BESTA-systemet för att underlätta samverkan mellan myndigheterna avseende lönekartläggning och avtalsarbeten samt underlätta samordnade satsningar på löner och förmåner.
Arbetsgivarverket vill understryka att förändringar i BESTA-systemets struktur är en partsgemensam fråga mellan fackliga organisationer och arbetsgivare som behöver hanteras i särskild ordning utanför lagstiftningsprocessen.
BESTA-systemet är ett partsgemensamt klassificeringssystem som syftar till att möjliggöra enhetlig, jämförbar och könsneutral lönestatistik inom staten. Klassificeringen baseras på arbetsuppgifternas innehåll, inte organisatorisk hemvist eller specifik verksamhet. För att införa ett nytt arbetsområde för underrättelse- och säkerhetstjänst krävs en analys av om arbetsuppgifterna skiljer sig tillräckligt mycket från andra statliga befattningar. Annars finns en risk att systemets jämförbarhet försämras, vilket strider mot syftet med BESTA. Därutöver krävs att centrala parter är överens om förändringen.
I avsnitt 11.1.1 lyfter utredningen också behovet av att vidareutveckla gemensamma arbetssätt och funktioner för att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla efterfrågad kompetens. Bland annat framhålls växeltjänstgöring och rotation mellan myndigheter som möjliga metoder. Arbetsgivarverket vill i detta sammanhang uppmärksamma att samarbete mellan myndigheter redan i dag möjliggörs genom 6 § myndighetsförordningen och kan avse personallån. Samtidigt är det viktigt att de former för anställning som nämns i utredningen, praktikplatser och projektanställningar, tillämpas i enlighet med det regelverk som gäller för statliga anställningar.
Verksamhetsövergång
Utredningen utgår i avsnitt 15.3 från att bestämmelserna om verksamhetsövergång enligt 6 b § lagen om anställningsskydd (LAS), blir tillämpliga i samband med överföring av vissa uppgifter till den nya myndigheten. Arbetsgivarverket vill i detta sammanhang understryka att det är den mottagande myndigheten som ansvarar för att bedöma om en verksamhetsövergång föreligger. Det är positivt att utredningen lyfter behovet av att frågorna beaktas i det fortsatta förberedelsearbetet.
Tid för förberedelser
Förändringar av det slag som föreslås kräver tid för förberedelser, särskilt med hänsyn till de skyldigheter som följer av lag och avtal. Skillnader i organisatoriska strukturer och lokala kollektivavtal behöver hanteras inför eventuella verksamhetsövergångar. Vår erfarenhet är att dessa processer kräver viss tid. Det är därför viktigt att tillräcklig tid avsätts redan i planeringen, så att hanteringen blir ordnad och rättssäker.
Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Ann Follin. I den slutliga handläggningen deltog enhetscheferna Anna-Karin Jansson, Hanna Schmidt, Andreas Nyström, Åsa Krook och Elsa Saboonchi, rådgivare Ylva Schüllerqvist samt utredare Karin Berglind, föredragande.
Ansvarig handläggare:
Karin Berglind