Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
      • Arbetsmiljörapporten - en analys
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Avtal 2025
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Datum: 14 april 2025

Diarienummer: 2025/164

En skyldighet att informera anställda vid myndigheter under regeringen om arbetsgivaravgifter och allmän löneavgift

Arbetsgivarverket besvarar remissen med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.

Arbetsgivarverket avstyrker förslaget i promemorian.

Arbetsgivarverket kan se att förslaget kan leda till en större transparens, förståelse och medvetenhet om skattesystemet och arbetsgivarens faktiska kostnader.

Arbetsgivarverket ser dock att förslagen kommer med icke försumbara kostnader. Det är Arbetsgivarverkets uppfattning att förslagen till ny förordning riskerar att leda till ökade administrativa kostnader och ökade systemutvecklingskostnader.

Vidare bör statliga arbetsgivare, i så stor utsträckning som möjligt, ha samma förutsättningar för sin kompetensförsörjning som andra arbetsgivare. Därför bör särregleringar för statliga arbetsgivare som inte direkt stödjer en mer rättssäker förvaltning och en effektivare verksam undvikas.

Arbetsgivarverket menar att det finns både fördelar och nackdelar med förslagen, men att de högre kostnaderna för myndigheterna överväger de fördelar som finns. Därför avstyrker Arbetsgivarverket promemorians förslag.

Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Ann Follin. I den slutliga handläggningen deltog Kommunikationschef Lars Andrén, Stabschef Anna-Karin Jansson, Rådgivare Annina Kuylenstierna, Förhandlingschef Andreas Nyström, Chefsjurist Hanna Schmidt, Gruppchef Per Åkesson och chefsekonom Roger Vilhelmsson, föredragande.

Ansvarig handläggare:

Roger Vilhelmsson

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook