Datum: 28 oktober 2024
Diarienummer: 2024/523
Utökade möjligheter till registerkontroller för Kriminalvården, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och myndigheterna inom Sveriges Domstolar
Arbetsgivarverket besvarar remisser med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.
Arbetsgivarverket är positiva till förslagen.
Samhällsutvecklingen innebär nya utmaningar för myndigheterna, inte minst för de brottsbekämpande och rättsvårdande myndigheterna. Det kan komma krävas flera åtgärder för att möjliggöra för myndigheterna att stärka säkerhetsarbetet. Ett sätt är ökad tillgång till uppgifter i belastnings- och misstankeregister inför en anställning. Även om arbetsgivaren på detta sätt kan få nya uppgifter om den arbetssökande, ska det dock påpekas att det inte innebär att dessa uppgifter med automatik har betydelse för anställnings-beslutet. En bedömning måste ske i varje enskilt fall. Arbetsgivaren måste också kunna hantera att man i vissa fall kommer att ha integritetskänsliga uppgifter om en sökande som man inte kan använda.
I detta sammanhang önskar Arbetsgivarverket även anföra att det är viktigt att arbetsgivaren ges verktyg för att stärka säkerhetsarbetet avseende redan anställda. Det skulle till exempel kunna avse registerkontroll under anställning eller möjlighet att i vissa situationer utföra drogtester men även andra åtgärder som kan upplevas som en begränsning av den personliga integriteten för de anställda.
Beslut i detta ärende fattas av ställföreträdande generaldirektör Anna-Karin Jansson. I den slutliga handläggningen deltog enhetscheferna Andreas Nyström, Åsa Krook, Lars Andrén, gruppchef Per Åkesson samt chefsjurist Hanna Schmidt, föredragande.
Ansvarig handläggare:
Carl Durling