Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Avtal 2025
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
      • Arbetsmiljörapporten - en analys
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Datum: 28 oktober 2024

Diarienummer: 2024/523

Utökade möjligheter till registerkontroller för Kriminalvården, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten och myndigheterna inom Sveriges Domstolar

Arbetsgivarverket besvarar remisser med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.

Arbetsgivarverket är positiva till förslagen.

Samhällsutvecklingen innebär nya utmaningar för myndigheterna, inte minst för de brottsbekämpande och rättsvårdande myndigheterna. Det kan komma krävas flera åtgärder för att möjliggöra för myndigheterna att stärka säkerhetsarbetet. Ett sätt är ökad tillgång till uppgifter i belastnings- och misstankeregister inför en anställning. Även om arbetsgivaren på detta sätt kan få nya uppgifter om den arbetssökande, ska det dock påpekas att det inte innebär att dessa uppgifter med automatik har betydelse för anställnings-beslutet. En bedömning måste ske i varje enskilt fall. Arbetsgivaren måste också kunna hantera att man i vissa fall kommer att ha integritetskänsliga uppgifter om en sökande som man inte kan använda.

I detta sammanhang önskar Arbetsgivarverket även anföra att det är viktigt att arbetsgivaren ges verktyg för att stärka säkerhetsarbetet avseende redan anställda. Det skulle till exempel kunna avse registerkontroll under anställning eller möjlighet att i vissa situationer utföra drogtester men även andra åtgärder som kan upplevas som en begränsning av den personliga integriteten för de anställda.

Beslut i detta ärende fattas av ställföreträdande generaldirektör Anna-Karin Jansson. I den slutliga handläggningen deltog enhetscheferna Andreas Nyström, Åsa Krook, Lars Andrén, gruppchef Per Åkesson samt chefsjurist Hanna Schmidt, föredragande.

Ansvarig handläggare:

Carl Durling

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook