Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Avtal 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot OFR/S,P,O 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Saco-S 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Seko 2025
    • Resultat av avtalsrörelsen 2025
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Nyheter

12 november 2025•Nyhet

Mod och kommunikation bäddar för stabilitet i en instabil värld

Hur kan chefer skapa stabilitet, tillit och handlingskraft i en tid som präglas av snabba förändringar, ökade krav på säkerhet och höga förväntningar på anpassning? Det var delar av vad som diskuterades på höstens andra erfarenhetsutbyte.

Publicerad: 2025-11-12

Omgång två av Arbetsgivarverkets erfarenhetsutbyten för högsta ledning inleddes i oktober med en digital uppstart. Då medverkade överbefälhavare Michael Claesson, Försvarsmakten, Micael Dahlen, ekonomiprofessor och professor i lycka, välbefinnande och välfärd, Handelshögskolan i Stockholm samt Darja Isaksson, generaldirektör, Vinnova i ett panelsamtal på temat ”Stabilt ledarskap under instabila förhållanden – tydlighet, tillit och handlingskraft i tider av förändring och osäkerhet”.

Se inspelningen av panelsamtalet här:

Stabilt ledarskap under instabila förhållanden – se det filmade samtalet

Efter den digitala uppstarten fick de deltagande medlemmarna, som denna gång bestod av representanter ur högsta ledning från 18 olika myndigheter och stiftelser, ses i mindre grupper på egen hand och diskutera olika aspekter av temat utifrån ett ”case”.

Deltagare i erfarenhetsutbytet diskuterar vid ett bord.
Representanter från Myndigheten för yrkeshögskolan och Konstnärsnämnden tar sig an dagens frågor.

I början av november var det så dags för den avslutande fysiska träffen i Stockholm. I en genomgång av resultatet av casediskussionerna blev det tydligt vad deltagarna hade kommit fram till krävdes för att hantera olika typer av pressade situationer: var tydlig med mål, syfte och mandat och framför allt vikten av arbeta med kommunikationen. Att hitta olika sätt att nå ut, vara överens i ledningen om vad man ska kommunicera och berätta om det man vet var några av medskicken.

Under dagen fick deltagarna sedan möta varandra i olika konstellationer för att få möjlighet att utbyta erfarenheter med så många som möjligt och diskutera frågor som:

  • Hur kan chefer skapa tydlighet och riktning som stärker både ansvarstagande och självständighet i organisationen?
  • Hur stärker vi chefers mod och trygghet att agera – även när svaret inte är givet och risken för misstag är hög?
  • På vilket sätt kan lärande bli en naturlig del av verksamhetens styrning, prioriteringar och vardagliga beslut?
Deltagare i erfarenhetsutbytet diskuterar aktuella frågor.
Representanter från Myndigheten för yrkeshögskolan och Konstnärsnämnden tar sig an dagens frågor.

Några slutsatser var att för att underlätta för chefer att vara modiga behöver det finnas möjlighet till kollegialt stöd och en kultur där det är tillåtet att våga pröva och lära av sina misstag. En tydlighet i mål och mandat ger också trygghet för den som ska leda i förändring. Inte minst lyftes vikten av att ge tid för lärande, som en integrerad del i det dagliga arbetet. Samtidigt är det viktigt att inte ställa för höga krav på cheferna, påpekade en av deltagarna.

– Det är inte bara ”chefens fullkomlighet” det hänger på. Vi måste skapa möjlighet för ett aktivt medarbetarskap som också bidrar till allt det här. Det är orimligt för en chef att själv uppfylla hela långa listan.

Röster från dagen

Dan Ljungberg, porträtt.

Vad är viktigt för att stärka chefer att leda med mod, empati och flexibilitet?

– För att hantera en kris krävs en bra organisation från början. Det handlar om tydlig ansvarsfördelning, tydliga mandat, och en bra kultur med öppenhet, tillit och på alla nivåer en lärande organisation. Redan i casediskussionen tog vi upp att även om tiden för reflektion är begränsad så ta då den tiden.

– Se också till att bygga in lärandet i vardagen. Påminn dig själv om att fundera över vad ni kan lära, även i situationer där det inte känns självklart. Inte minst av det som gick bra.

Vad tar du med dig från dagens samtal?

– Att vi har så mycket gemensamt och så mycket att lära av varandra. Det är dumt att vi alla sitter och uppfinner hjulet i våra egna verksamheter. När det gäller till exempel sammanslagningar finns det ju massor av färsk erfarenhet runt om i myndighetsvärlden nu som borde finnas att tillgå på något sätt.

 

Eva Ramberg, porträtt.

Vad är viktigt för att stärka chefer att leda med mod, empati och flexibilitet? Har du några tips på vad ni gör i er egen organisation?

– Det är viktigt att göra det vi gjort idag – ta del av andras erfarenheter. Sen behöver det finnas förutsättningar för att stärka modet, det måste finnas en kultur av att våga testa och tillåtas att göra fel.

– Hos oss har vi till exempel jobbat medvetet för att skapa mötesplatser för alla chefer, där vi kan utbyta erfarenheter inom organisationen. Vi har något som heter Ledarforum och en digital kanal där vi kan mötas. Det är viktigt att skapa samsyn.

Vad tar du med dig från dagens samtal?

– Insikten om att vi har många myndigheter och verksamheter med olika uppdrag men vi brottas med ungefär samma problem och utmaningar.

Erfarenhetsutbyten 2025

Arbetsgivarverket anordnar under hösten 2025 erfarenhetsutbyte för högre ledning hos våra medlemsarbetsgivare. Syftet med erfarenhetsutbytena är att stärka det statliga ledarskapet i en tid där det offentliga uppdraget både breddas och fördjupas. Erfarenhetsutbytena hålls utifrån tre teman:

  1. Att leda i förändring – en statsförvaltning i konstant rörelse
  2. Stabilt ledarskap under instabila förhållanden – tydlighet, tillit och handlingskraft i tider av förändring och osäkerhet
  3. Samhällskontraktet i praktiken – att leda i demokratins tjänst

Varje erfarenhetsutbyte består av tre delar:

  • En digital inspirationsdel med inbjudna gäster
  • En riktad diskussion tillsammans med en annan deltagande verksamhet
  • En fysisk dag i centrala Stockholm för fördjupning och gemensam reflektion

För mer information se även vår nyhet:

Ny omgång av populära erfarenhetsutbyten för högsta ledning

Ikon i form av ett kuvert på blå bakgrund.

Prenumerera på våra nyheter

Du vet väl att du kan prenumerera på våra nyheter? Anmäl dig nu och få senaste nytt direkt i din inkorg.

Prenumerera

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook