26 mars 2024•Nyhet
Statliga arbetsgivare samarbetar för att säkra kompetensen
I Arbetsgivarpodden gästas vi denna vecka av två erfarna HR-personer från Länsstyrelsen i Östergötland. De berättar om ett myndighetssamarbete där syftet är att bättre kunna samarbeta kring kompetensförsörjningsfrågor och visa på karriär- och utvecklingsmöjligheter i Östergötland.
Publicerad: 2024-03-26
Utmaningarna på arbetsmarknaden är stora och för att bättre kunna samarbeta och stötta varandra kring kompetensförsörjning har tio myndigheter i Östergötland startat ett nätverk. Alla tio myndigheter har sitt huvudkontor i länet.
Våra gäster, HR-chef Suzi Pergel och Lena Sköld Hultberg, uppdragsledare för myndighetssamverkan inom kompetensförsörjning, kommer båda från Länsstyrelsen i Östergötland. I podden berättar de om nätverket, ger exempel på hur de samarbetar och berättar om vad de vill uppnå med nätverket.
– Det vi delar är behovet att kunna attrahera, rekrytera, men också att behålla den kompetens som finns i staten, säger Lena Sköld Hultberg, uppdragsledare för myndighetssamverkan inom kompetensförsörjning, på Länsstyrelsen i Östergötlands län.
– Att göra något nytt tillsammans som vi inte gjort tidigare är ett förändringsarbete. Det handlar om att lösa framtidens problem och det kräver något nytt av oss. Om vi tar personallån som exempel så har vi alltid löst det när vi haft akuta situationer. Om vi nu ser det mer långsiktigt och strategiskt utifrån ett kompetensförsörjningsperspektiv så behöver vi bemanna och arbeta med personallån på ett annat sätt, säger Suzi Pergel, HR-chef på Länsstyrelsen i Östergötland.
– Det är inte lätt att tänka långsiktigt, så det här är ju också en kulturförändring som kommer att ta lite tid, säger Lena Sköld Hultberg.
Nu kan du även lyssna på Spotify, där du också hittar våra tidigare avsnitt.Öppnas i ny flik