Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Avtal 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot OFR/S,P,O 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Saco-S 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Seko 2025
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna vara robusta och snabbfotade i förändring
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna leda och bemanna för verksamhetens behov
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna sätta löner nära verksamheten
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Datum: 10 juni 2025

Diarienummer: 2025/121

Remiss av En ny och samordnad miljöbedömnings- och tillståndsprövningsprocess (SOU 2024:98)

Arbetsgivarverket besvarar remissen med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.

Arbetsgivarverket avstår från att ta ställning till utformningen av själva förslaget om en ny myndighet eller dess alternativ med fördelning på sex Länsstyrelser, men understryker vikten av att de arbetsgivarpolitiska förutsättningarna beaktas i den fortsatta beredningen.

Att samla tillståndsprövningen i en ny myndighet, så som föreslås i utredningen, innebär organisatoriska förändringar. Det är därför viktigt att regeringen i det fortsatta arbetet beaktar de arbetsgivarpolitiska förutsättningarna för en genomförbar och hållbar organisationsförändring. Mot denna bakgrund vill Arbetsgivarverket särskilt lyfta följande arbetsgivarpolitiskt relevanta områden.

Verksamhetsförändring och omställning

Arbetsgivarverket välkomnar att utredningen föreslår att en särskild utredare tillsätts inför ett eventuellt inrättande av en ny myndighet. Det är viktigt att ett sådant uppdrag omfattar analys av de olika arbetsrättsliga konsekvenser förändringarna kan innebära inklusive en eventuell verksamhetsövergång enligt LAS och MBL. Hur förändringen genomförs ger olika arbetsrättsliga konsekvenser. Det är också av betydelse att utredaren beaktar hur kompetens kan tillvaratas och överföras från befintliga myndigheter samt hur förändringen kan genomföras med så liten påverkan på verksamhet och arbetsmiljö som möjligt. Relevanta arbetsgivarpolitiska avväganden bör tydligt belysas inför vidare beslut.

Kompetensförsörjning

Utredningen föreslår att den nya myndigheten organiseras med sex regionala kontor och anger specifika orter. Som ett medskick till en eventuell vidare utredning vill Arbetsgivarverket lyfta vikten av att lokaliseringen stödjer en effektiv kompetensförsörjning. Det gäller inte minst i de delar av verksamheten där det kan bli aktuellt med verksamhetsövergång. Utredningens förslag utgår från att det på de aktuella orterna finns förutsättningar att rekrytera personal med relevant kompetens. Arbetsgivarverket bedömer det som positivt att sådana överväganden gjorts, och vill särskilt understryka vikten av att dessa förutsättningar fortsatt beaktas vid det praktiska genomförandet.

Arbetsgivarverket är fortsatt tillgängligt för rådgivning i frågor som rör arbetsgivarpolitik i samband med vidare utredning och genomförande.

Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Ann Follin. I den slutliga handläggningen deltog enhetscheferna Anna-Karin Jansson, Hanna Schmidt, Åsa Krook och Lars Andrén, biträdande förhandlingschef Matilda Nyström Arnek, rådgivare Ylva Schüllerqvist samt utredare Karin Berglind, föredragande.

Ansvarig handläggare:

Karin Berglind

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook