Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Avtal 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot OFR/S,P,O 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Saco-S 2025
    • Arbetsgivarverkets yrkanden mot Seko 2025
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna vara robusta och snabbfotade i förändring
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna leda och bemanna för verksamhetens behov
    • Statliga arbetsgivare behöver kunna sätta löner nära verksamheten
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Datum: 30 maj 2025

Diarienummer: 2025/132

Moderna och enklare skatteregler för arbetslivet (SOU 2025:4)

Arbetsgivarverket besvarar remissen med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.

Arbetsgivarverket delar utredningens uppfattning om att dagens regelverk inte är tillräckligt tydligt och förutsägbart. Ur ett arbetsgivarperspektiv är det viktigt att det finns en tydlighet och förutsägbarhet kring vilka kostnader som följer med olika arbeten och uppdrag. Det är också viktig ur ett kompetensförsörjningsperspektiv att reglerna ger möjlighet till flexibilitet och rörlighet på arbetsmarknaden.

Utformning av regelverket om tjänsteställets placering

Arbetsgivarverket ställer sig positiva till förslagen i betänkandet som bidrar till att öka tydligheten och förutsägbarheten i regelverket.

Av den anledningen tillstyrker Arbetsgivarverket förslaget om att införa en avsiktsregel där fastställandet av tjänsteställe grundar sig på arbetsgivarens avsikt vid anställningens början om hur den skatteskyldige ska utföra arbetet.

Arbetsgivarverket tillstyrker också förslaget om att i de fall arbetet ska utföras på fler än en arbetsplats, att tjänsteställets placering i första hand ska anses vara den plats där den anställde ska utföra mer än 50 procent av arbetet.  

Arbetsgivarverket tillstyrker även förslaget om en ny särreglering för arbetstagare som utför arbete under en begränsad tid.

Definition av tjänsteresa

När det gäller definition av vad som är att betrakta som tjänsteresa menar Arbetsgivarverket att det är viktigt att det framgår att en tjänsteresa ska göras i tjänsten och att det är en resa som arbetsgivaren har beordrat arbetstagaren att göra. Arbetsgivarverket har inget att erinra kring förslagen om ny definition av tjänsteresa. Det är vår uppfattning att definitionen väl överensstämmer med hur tjänsteresor definieras i till exempel statliga kollektivavtal.

Avdrag för ökade levnadskostnader

Vidare menar Arbetsgivarverket att regelverket om avdrag för ökade levnadskostnader vid tillfälligt arbete på annan ort och dubbel bosättning är viktigt ur ett kompetensförsörjningsperspektiv. Avdragen ger ökade ekonomiska incitament att ta arbete på en ort som inte är bostadsorten. Arbetsgivarverket menar att de nya förslagen är mer flexibla och ett steg i rätt riktning.

Arbetsgivarverket har i övrigt inga synpunkter på förslagen i betänkandet.

Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Ann Follin. I den slutliga handläggningen deltog kommunikationschef Lars Andrén, rådgivare Anna Fredriksson, stabschef Anna-Karin Jansson, chef arbetsgivarutveckling Åsa Krook, rådgivare Pernilla Lundblad, förhandlingschef Andreas Nyström, chefsjurist Hanna Schmidt och chefsekonom Roger Vilhelmsson, föredragande.

Ansvarig handläggare:

Roger Vilhelmsson

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

  • Behandling av personuppgifter
  • In English
  • Om kakor på webbplatsen
  • Om webbplatsen
  • Prenumerera
  • Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook