Verksjurist

  • Anställning: Tillsvidareanställning
  • Publicerad: 2019-05-09
  • Sista ansökningsdatum: 2019-05-31

Arbetsgivarens referensnummer: 2019/0395

Ansök här

Arbetsplatsbeskrivning

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är 240 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar vi och samordnar den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 270 000 statligt anställda.

Arbetsuppgifter

Söker du ett arbete med varierat innehåll där ingen dag är den andra lik? Som verksjurist på Arbetsgivarverket har du en spännande roll med många interna och externa kontakter.

Vid Arbetsgivarverket arbetar ca 65 medarbetare på fem enheter. Som verksjurist är du är placerad på staben och du rapporterar till stabschefen. I staben finns också HR, verksamhetsutveckling, ekonomi, administrativt stöd, IT, intern service och arkiv/registratur.

Som verksjurist kommer du att ha det övergripande ansvaret för myndighetens rättsliga frågor. Du samordnar och leder vårt upphandlingsarbete och ansvarar för sekretessprövningar vid utlämnanden av allmänna handlingar. Du stödjer i frågor kring dataskyddsförordningen.

Du förvaltar och utvecklar myndighetens interna regelverk och rutiner inom det juridiska området, både självständigt och i samverkan med andra

I rollen som verksjurist bidrar du i tvärfunktionella projekt och arbetsgrupper och har dessutom ett nära samarbete med medarbetare på andra enheter. Du kommer att arbeta tillsammans med andra för att gemensamt lösa en uppgift och du behöver agera aktivt för att hjälpa andra.

Kvalifikationer

Du har en juristexamen och vi tror att du har en bakgrund från förvaltningsdomstol eller från liknande arbete från offentlig sektor. Du har erfarenhet och/eller intresse för något eller några av följande rättsområden; förvaltningsrätt, framför allt med fokus på offentlighet och sekretess, upphandlingsrätt, dataskyddsförordningen och/eller säkerhetsskyddslagen.
Som person måste du agera verksamhetsorienterat i din problemlösning. Detta förutsätter att du är lyhörd för verksamhetens behov, offensiv, kreativ samt har mod att testa nytt.
Du är pedagogisk och kan målgruppsanpassa din information så att andra förstår. Du måste kunna prioritera vad som ska göras och i vilken ordning samt vara beredd att ändra arbetssätt eller förhållningssätt när det krävs.
Det är meriterande om du har erfarenhet från motsvarande roll ifrån en annan statlig myndighet.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Arbetsgivarverkets verksamhet utgår ifrån värdeorden professionell och engagerad, vilket genomsyrar vårt arbete. Vi erbjuder ett roligt och utvecklande arbete och tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter.

I denna rekrytering samarbetar vi med rekryteringsbyrån Skills. För information om rekryteringsprocessen kan du kontakta Skills rekryteringskonsult Lena Johansson 0708-523 236. Vill du veta mer om arbetet, kontakta stabschef Petra Pfeiff i första hand på mail petra.pfeiff@arbetsgivarverket.se eller i andra hand på telefon 08-700 13 00.

Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2019.

Läs mer om Arbetsgivarverket på www.arbetsgivarverket.se.

Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Antal platser: 1

Upplysningar lämnas av

Petra Pfeiff
08-700 13 00

Lena Johansson
0708-523 236

Sista ansökningsdag: 2019-05-31

Arbetsgivarens referensnummer: 2019/0395

Ansök här