Arbetsgivarverket nomineras för sitt arbete inom employer branding

Arbetsgivarverket har nominerats till Årets nykomling 2017 för sitt arbete med att bygga ett arbetsgivarvarumärke för staten som attraktiv arbetsgivare.

– Det känns så klart roligt att vårt arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke för statliga  arbetsgivare uppmärksammas, säger Ann Lindblad projektledare för att profilera staten som attraktiv arbetsgivare, i en kommentar.

Arbetsgivarverkets nominering till Årets nykomling 2017 görs av en utsedd jury vid företaget Universum. Juryn består av Per Ericsson, personaldirektör Husqvarna, Torgny Johnsson, personaldirektör Infranord, Petter Nylander, VD Universum samt Claes Peyron, VD Nowa.

De nominerade organisationerna är verksamma både inom privat, statlig och kommunal sektor och presenteras närmare i en bilaga till Dagens Industri den 6 december. Nästa steg är en omröstning som görs med hjälp av webbaserade formulär som distribueras via institutioner, studentkårer, karriärcentra och globala samarbetspartners under perioden oktober till januari 2017.

Universum genomför årligen sedan 30 år tillbaka landets största undersökning bland universitet- och högskolestudenter samt yrkesverksamma akademiker. De tillfrågade får bland annat svara på frågor om attityder till karriär, arbetsliv och framtid samt att de röstar fram Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

Juryns motivering: Årets Nykomling 2017, Arbetsgivarverket

Arbetsgivarverket har arbetat långsiktigt med och genom detta nått tydliga och stabila resultat indirekt genom den makalösa ökningen av attraktion bland de statliga arbetsgivarna under de senaste åren. Även om detta också beror på annat så har definitivt denna myndighet varit starkt påverkande i denna utveckling. Vi tror därför att denna myndighet både kan utgöra en förebild och inspiratör för alla som arbetar med employer branding. Universum Communications vill därför nominera Arbetsgivarverket till Årets Nykomling 2017.