Fysisk arbetsmiljö

Den fysiska arbetsmiljön - det som syns, hörs eller luktar - är ofta det som ligger närmast till hands när vi tänker på arbetsmiljö.

Den fysiska arbetsmiljön kan vara skrivbord och stolar, datorer, värme, utrymme, ventilation och buller. Det är ofta den fysiska arbetsmiljön som medarbetare/skyddsombud ställer krav på vilket beror på att det finns utförliga regler och mätbara gränsvärden för hur vår fysiska arbetsmiljö ska utformas.

Ventilation

För att vi ska kunna må bra på våra arbetsplatser krävs en bra luftkvalité, det vill säga lagom temperatur samt ren och frisk luft. Ventilation är en viktig faktor för ett gott arbetsklimat. Arbetsgivaren är ansvarig för att arbetsplatsen har en god luftkvalité. Ventilationsanläggningar ska kontrolleras regelbundet. Fastighetsägaren har ansvar för att denna obligatoriska ventilationskontroll (OVK) genomförs.

Buller

Ljud är små tryckvariationer i luften. Buller är oönskat ljud, det vill säga ljud som vi känner oss störda av och helst vill slippa. Men även önskade ljud, som till exempel musik, kan bli "oönskade" om ljudnivån är för hög.

Ljud och buller påverkar människor på olika sätt beroende på typ av buller, vilken styrka och vilka frekvenser det innehåller, hur det varierar över tiden och vilken tid på dygnet vi utsätts för ljudet. Det är även av betydelse i vilken situation vi utsätts för det.

Buller kan orsaka stress, koncentrationssvårigheter, minskad prestationsförmåga samt påverka vår fysiska och psykiska hälsa. Tillfälliga eller bestående hörselskador, tinnitus, sömnstörningar, svårigheter att kommunicera med tal och att uppfatta varningssignaler är några ytterligare risker med buller.

Kemiska arbetsmiljörisker

Ett viktigt område med en omfattande lagstiftning rör kemiska risker i arbetsmiljön. Det ställs höga krav på arbetsgivare vad gäller rutiner för kontroll av en verksamhets kemiska riskbild.

Om kemikalier används så är det viktigt att ha tillgång till säkerhetsdatablad. Säkerhetsdatabladet ska innehålla den information som användaren behöver för att kunna hantera produkten på ett säkert och miljömässigt acceptabelt sätt. Vid yrkesmässigt bruk ska säkerhetsdatabladen lämnas till kunden senast vid första leveransen. Bladen ska vara kostnadsfria, skrivna på svenska och daterade. Dessutom ska det finnas en förteckning av de kemikalier som används.

Om arbetsplatsen har en mer omfattande kemikaliehantering så ska en riskbedömning göras på arbetsplatsen. Riskbedömningen utgör grunden för vilken kemisk produkt som ska användas i ett visst sammanhang. Riskbedömningen ska dokumenteras.

Arbetet ska planeras så att exponeringen för farliga ämnen minimeras. För cirka 350 ämnen finns det hygieniska gränsvärden. De som arbetar med farliga ämnen ska få instruktioner om hur de ska arbeta säkert.

Sanktionsavgifter

Från och med den 1 juli 2014 är flera av Arbetsmiljöverkets regler förenade med en sanktionsavgift. En sanktionsavgift är en avgift, medan böter är ett straff man döms till i domstol. Att bryta mot en bestämmelse som är belagd med böter ses som en kriminell handling. Ett sådant arbetsmiljöärende hanteras därför av polis och går sedan vidare till åklagare och domstol. De flesta föreskrifter med sanktionsavgifter handlar om överträdelser av den fysiska arbetsmiljön och uppgår till maximalt 1 miljon kronor.

Stöd och verktyg

Buller och hörselskydd [Arbetsmiljöverket] 
Checklista för kontroll av befintlig ventilation [Prevent] 
Checklista för personalrum [Prevent] 
Checklista för kontor [Prevent] 
Kemiska arbetsmiljörisker [Arbetsmiljöverket] 
Regler angående sanktionsavgifter [Arbetsmiljöverket]

Länktips

Buller [Arbetsmiljöverket] 
Kontorsarbete [Arbetsmiljöverket] 
Friska lokaler [Sunt arbetsliv] 
Kemiska risker [Prevent] 
Kontorslandskap [Kontorsforskning]