arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Vikarierande handläggare av stöd till landsbygden

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 december

  • Sök jobbet senast

    7 januari

Om jobbet

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 200 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland.

Tjänsten är placerad på landsbygdsenheten, som befinner sig på Halmstads slott, där vi är knappt 40 medarbetare. Enheten arbetar för landsbygdsutveckling med fokus på företagande. Inriktningen ska även vara hållbar produktion inom de gröna näringarna och fiskerinäringen. Goda idéer, innovationer och kunskapsspridning ska gynnas. Enheten är organiserad i fem arbetsfunktioner. Tillsammans med sex andra medarbetare kommer du att ingå i företagsfunktionen.

ARBETSUPPGIFTER

Du kommer att arbeta med handläggning av företagsstöd, projektstöd och miljöinvesteringar inom landsbygdsprogrammet. Företagsstöd riktar sig till jordbruksföretag och till små företag med verksamhet på landsbygden. Stöden kan ges som investeringsstöd eller stöd för inköp av tjänster. Projektstöd kan sökas av myndigheter, föreningar, organisationer, företag m.fl. och ska ge landsbygden förbättrade förutsättningar. Miljöinvesteringar ges för att minska de negativa miljöeffekterna samt för att t.ex. bevara eller utveckla natur- och kulturmiljöer. Du kommer självständigt utreda ansökningar om stöd och utbetalning av stöd. Det finns ett detaljerat regelverk till din hjälp. Arbetet utförs till större delen på kontoret.

Arbetet omfattar:

• Beräkning/bedömning av ett företags lönsamhet
  • Tolkning av bokslut och deklarationer
  • Granskning och bedömning av affärsplaner/projektplaner
  • Kontakter med de stödsökande, berörda myndigheter, kommuner och organisationer
  • Granskning av fakturor och betalningsverifikat vid stödutbetalningar
  • Informera om stödåtgärderna.

KVALIFIKATIONER

Du ska ha en högskoleutbildning med agrar, ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning. Erfarenhet från liknande myndighetsuppgifter och kunskap om regelverken kring Sveriges landsbygdsprogram är meriterande liksom erfarenhet från ekonomisk redovisning.

Du ska ha en god samarbetsförmåga och ett serviceinriktat arbetssätt. Du ska vidare ha en analytisk förmåga, vara strukturerad, resultatinriktad och ha ett eget driv. Du bör ha god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetet ställer krav på körkort och god datorvana.

Vi kan erbjuda:

• Ett intressant arbete
  • En bra arbetsmiljö
  • Goda utvecklingsmöjligheter
  • Flexibel arbetstid
  • Friskvård
Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet.

Vi ber dig söka tjänsten via Offentliga jobb genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i urvalsprocessen. Var noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en kompetensprofil.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

ÖVRIGT

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd.