arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

  • Yrkesroll

    Verksjurist

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    5 november

  • Sök jobbet senast

    29 november

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden. Avdelningen består av två enheter och har verksamhet i Gävle och Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Tjänsten riktar sig till dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling och avtal. Du kommer att arbeta med juridisk kvalitetssäkring av upphandlingar och avtal, löpande upphandlingsrättslig rådgivning, utveckling av det interna upphandlingsrättsliga stödet, samt domstolsprocesser. I anslutning till detta kommer du även att få möjlighet att arbeta med andra frågor kopplade till löpande avtalsförvaltning och avtalstvister. Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i informationssystem upphandlade via privata leverantörer genom licensavtal, tjänsteavtal och konsultavtal. Det är därför meriterande om du har erfarenhet av IT-avtal, outsourcing, dataskyddsfrågor eller säkerhetsskyddsfrågor. Du förväntas i din rådgivningsroll kunna agera på ett affärsstrategiskt sätt inom ramen för myndighetens leverantörsrelationer.
Du kommer även att arbeta med andra juridiska frågor inom rättsavdelningens verksamhetsområde. I arbetet ingår bl.a. att kvalitetssäkra beslut och interna styrdokument, men även löpande juridisk utredning och rådgivning, att hålla i utbildningar inom myndigheten, samt att delta i samverkansgrupper och utvecklingsprojekt. Framträdande rättsområden är t.ex. offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, dataskydd, säkerhetsjuridik samt arbetsrätt. Mot bakgrund av myndighetens internstatliga uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa, samt ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Kontakter med leverantörer och andra myndigheter är också vanliga. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Juristexamen
  • Minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling och avtal
  • Kunskaper inom minst ett annat rättsområde som är relevant för rättsavdelningen

Vidare ska du ha följande förmågor:

• God analytisk förmåga
  • Affärsstrategisk förmåga
  • Lösningsinriktad
  • Konsultativt förhållningssätt
  • Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift
  • Hög integritet
  • Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna

Vidare är det meriterande om du har:

• Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling vid statlig myndighet, kommun eller region
  • Erfarenhet av arbete med IT-avtal, outsourcing, dataskyddsfrågor eller säkerhetsskyddsfrågor
  • Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete

Övrigt

Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm efter överenskommelse.
Tjänsten innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev och CV senast 29 november 2020. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 50-51.

Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Verksjurist

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat