arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Verksamhetsutvecklare till Rättsavdelningen i Stockholm

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Verksamhetsanalytiker

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 januari

  • Sök jobbet senast

    22 januari

Om jobbet

Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen av myndighetens verksamhet. Det innebär att avdelningen tolkar regelverken som styr Försäkringskassans verksamhet, ger rättsligt stöd till den övriga verksamheten och genomför rättslig kvalitetsuppföljning. Vi för även myndighetens talan i olika rättsliga instanser, handlägger skadeståndsärenden och remisser från Regeringskansliet, JO, JK och andra myndigheter. Rättsavdelningen ansvarar också för Försäkringskassans värdegrundsarbete, myndighetens handlingsplan mot korruption och internutredningar.

Vi organiserar just nu om verksamheten. Syftet med omorganisationen är att fördjupa arbetet med att ha en enhetlig rättsavdelningen samt att skapa förutsättningar för ett ledarskap som anger inriktningen på verksamheten samt stödjer och coachar kvalificerade och självgående medarbetare. För att kunna lyckas med vårt uppdrag samtidigt som vi har en god och stimulerande arbetsmiljö behöver vi arbeta fokuserat med att utveckla verksamheten. Som ett led i förnyelsearbetet inrättar vi därför en tjänst som central verksamhetsutvecklare.

Ansvar och arbetsuppgifter


Som verksamhetsutvecklare på Rättsavdelningen är du avdelningsledningens stöd i verksamhetsutvecklingsarbetet. Det innebär att stödja ledningen i det strategiska utvecklingsarbetet och att stödja de operativa cheferna i genomförandet av utvecklingen. Du kommer att fungera som projektledare i avdelningens interna utveckling samt delta som stöd i projekt som leds av chefer och andra medarbetare på avdelningen. En central del av uppdraget blir att bygga upp och utveckla avdelningens metoder och processer för verksamhetsutveckling. I arbetet ingår att tillsammans med chefer och medarbetare planera avdelningsmöten, work-shops och seminarier. Du kommer vidare ha en viktig roll i att stödja cheferna med intern kommunikation av myndighetens och avdelningens strategier, inriktningar och verksamhetsplaner. Vi vill också att vårt utvecklingsarbete bidrar till en god arbetsmiljö. Arbetet kommer ske i nära samverkan med avdelningens controller.

Eftersom tjänsten är ny kommer det krävas att du själv tar ansvar för att utveckla och etablera rollen.

Ditt engagemang för utveckling är stort samtidigt som du har mycket god förståelse för innebörden och vikten av en regelstyrd verksamhet. För att lyckas i rollen är du såväl drivande som lyhörd och tycker det är stimulerande att arbeta genom involvering av övriga medarbetare på avdelningen.

Du rapporterar till avdelningschefen.

 Vi söker dig som
  • Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • Erfarenhet av verksamhetsutveckling vid myndighet
  • Är initiativtagande, strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor,
  • Har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet
  • Gillar att driva komplicerade uppdrag tillsammans med andra
  • Är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt och i mål
  • Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • Samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
  • har goda kunskaper i projektledning
  • Har god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt

Det är meriterande om du

  • Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
  • Har juristexamen eller motsvarande
  • Har arbetat med verksamhetsutveckling tillsammans med jurister
  • Har erfarenhet av IT-kravställning
  • Har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation
  • Har arbetat med digitalisering och automatisering
  • Har erfarenhet av processutveckling
 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt


En tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i Stockholm. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Kontaktpersoner


Chef (för frågor om tjänsten): Mikael Westberg, 072-583 9608. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Josefin Lewenstierna, 010-116 33 76    Vid fackliga frågor kontakta Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, 010-116 22 96, Saco-S: Margaretha Palmblom, tel. 010-114 75 68, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 22 januari 2019