arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Verksamhetsspecialist inom löneområdet - Göteborg

  • Yrkesroll

    Systemförvaltare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 juli

  • Sök jobbet senast

    22 augusti

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

”Flexibla arbetstider och distansarbete gör att jag mår bra, har tid till familjen och det ger mig bra förutsättningar till att vara fokuserad och prestera när jag är på arbetet” - Medarbetare på enheten.

”Jag litar på mina medarbetare. De tar hand om varandra, vår arbetsmiljö och levererar bra resultat”. - Elin Karlsson, rekryterande chef. 

Om avdelningen och enheten

Vi är en nystartad enhet och vi är i dagsläget 14 medarbetare med specialistkompetens inom verksamhet, arbetsrätt och systemförvaltning. Vi fortsätter att växa och vill nu ha fler kompetenta medarbetare. 

Vi är en grupp som värnar om varandra och vår arbetsmiljö. Vi har roligt på arbetet, har ett nära samarbete, ses ofta digitalt och har kontinuerliga fysiska träffar trots att vi sitter på olika orter i landet. Hos oss får man vara delaktig i gruppens utveckling och planera och ansvara för sina arbetsuppgifter och arbetstid. Är du vår nya kollega som vill vara med och utvecklas tillsammans med oss? 

Vi, dina närmsta kollegor, finns idag på orterna Gävle, Eskilstuna, Sollefteå, Göteborg och Stockholm. I våra anslutningsprojekt samarbetar vi med många andra funktioner på myndigheten i projektform. Projektteamen består främst av projektledare, representant från IT, systemförvaltare och verksamhetsspecialist. Den viktiga yrkesrollen verksamhetsspecialist står för expertkunskap kring lön och löneprocesser.

Anställningen är placerad inom avdelningen för lönerelaterade tjänster. Avdelningen har sju enheter med totalt ca 90 medarbetare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Ditt första projekt kommer vara att, tillsammans med dina övriga kollegor, arbeta med införandet av ett nytt lönesystem, Heroma. Här kommer ni tillsammans att samarbeta för att införandet ska bli så bra som möjligt för kundmyndigheten. Du får möjlighet att bidra med din kompetens och i det dagliga arbetet utvecklas genom att du aktivt söker, bearbetar och förmedlar information. Verksamhetsspecialisten är den person som arbetar nära kunden för att skapa rätt förutsättningar för att anslutningsprojekten fortlöper enligt tidsplan. I projekten ingår demovisningar av systemet för kunderna.  

I rollen som Verksamhetsspecialist kommer du att:

• Arbeta i anslutningsprojekt
• Arbeta nära och ha kontakt med kunder och leverantörer
• Visa och lära ut rutiner, arbetssätt och processer
• Vara delaktig i arbetet med användarhandledningar

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Gymnasieutbildning
• Minst tre års erfarenhet av lönerelaterade arbetsuppgifter och/eller HR-administration
 
Vidare ser vi att du har följande förmågor: 
• Ha god kommunikativ förmåga både muntligt och skriftligt
• Vara pedagogisk och ha förmåga att lära ut och förklara
• Ha god samarbetsförmåga
• Kunna ta egna initiativ och arbeta självständigt

Dessutom är det meriterande om du har:

• Yrkeshögskoleutbildning inom lön
• God kunskap om lagar och statliga avtal
• Erfarenhet av att arbeta i projekt
• Erfarenhet av att arbeta i lönesystemet Heroma
• Erfarenhet av arbete med processförbättringar inom löneområdet

Övrigt

Anställningen är tillsvidare och på heltid.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Placeringsort är Gävle/ Norrköping/ Eskilstuna. Det finns möjlighet till att arbeta på distans och tillhöra ett kontor på någon av dessa orter; Göteborg, Sollefteå, Stockholm.  

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 22 augusti 2022. 

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Systemförvaltare

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat