arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Upphandlingsspecialist

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    31 januari

  • Sök jobbet senast

    23 februari

Om jobbet

Söker du ett utvecklande arbete inom upphandlingsområdet där du får arbeta tillsammans med trevliga kollegor? Vi kan erbjuda ett omväxlande, utmanande och stimulerande arbete i en spännande organisation.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för att självständigt driva och genomföra upphandlingar inom många olika verksamhetsområden, och då främst inom fastighetsområdet. Arbetet bedrivs i nära samarbete med chefer och medarbetare från andra delar av organisationen. Du kommer vid behov att genomföra interna utbildningar inom upphandlingsområdet och i övrigt att ge stöd och råd till verksamheten i olika upphandlingsfrågor, t.ex. i mindre utredningar, förnyade konkurrensutsättningar och direktupphandlingar. Du förväntas bidra aktivt till upphandlingsfunktionens utveckling inom området samt bidra till en god laganda. Du förväntas även hålla dig uppdaterad inom gällande rättspraxis. Upphandlingarna genomförs enligt LOU och LUFS.

Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har KY-/YH-utbildning i offentlig upphandling eller motsvarande som anses relevant för arbete med kvalificerade upphandlingar. Du har god kompetens inom LOU och gällande rättspraxis. Du har flerårig erfarenhet av att driva och genomföra annonserade offentliga upphandlingar genom upphandlingsprocessens alla steg.                                                                                            

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att genomföra entreprenadupphandlingar enligt Allmänna bestämmelser (AB/ABT/ABK/AFF) och har god kännedom om AMA-system.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person har du lätt att skapa goda relationer, att kommunicera och att samarbeta med andra. Du är lyhörd, analytisk och strukturerad och har en god förmåga att se och förstå helheter. Du kan jobba med flera olika arbetsuppgifter och upphandlingar parallellt och enligt överenskomna tidsplaner. Du trivs med ett konsultativt arbetssätt.

Svenskt medborgarskap krävs eftersom anställningen är placerad i säkerhetsklass.

Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.

Vi erbjuder dig

Upphandlingsfunktionen, som tillhör ekonomienheten, ansvarar bl.a. för att samordna, leda och genomföra annonserade upphandlingar. Den har dessutom en rådgivande och stödjande roll i olika upphandlingsfrågor för hela verksamheten.
Inom ekonomienheten arbetar i dag totalt 16 medarbetare, och du blir en del av ett team som består av en upphandlingssamordnare, fyra upphandlingsspecialister och en upphandlare.
  • Anställningsform: Tillsvidareanställning
  • Omfattning: Heltid
Kontakta oss 
  • Tarja Westerlund, ekonomichef, 08-786 42 18

Petra Uebel, upphandlingssamordnare, 08-786 49 38
  • Lars Eriksson, Saco, 08-786 40 00
  • Ann-Charlotte Eklund, ST, 08-786 40 00
  • Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00
Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Upphandlare

Lön

Fast lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat