arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare med junior profil till behörighet och statsbidrag

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    15 oktober

  • Sök jobbet senast

    1 november

Om jobbet

Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av tre enheter – två behörighetsenheter och en statsbidragsenhet. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och Rådet för erfarenhetsutbyte i frågor som rör vissa statsbidrag. De två behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetensbevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Vi söker nu en utredare till en av behörighetsenheterna. Behörighetsenheterna handlägger ansökningar om legitimation och annan behörighet att utöva något av de 22 legitimations-yrkena inom hälso- och sjukvården för de som har en utbildning från EU/EES, Sverige eller från ett land utanför EU/EES. Vi utfärdar också intyg om aktuell behörighetsstatus.

Vi söker dig som vill

  • utreda och handlägga ansökningar om behörighet samt fatta beslut i vissa ärenden
  • besvara förfrågningar rörande behörighet
  • utfärda intyg gällande behörighet
  • delta i förbättringsarbete

Vi söker dig som har

  • juridisk examen
Arbetet ställer krav på att du har en mycket god kommunikativ förmåga och att du kan uttrycka dig väl på svenska och engelska i tal och skrift. Det ställs också krav på att du har en god initiativförmåga, har ett lösningsorienterat förhållningssätt samt är flexibel. Då arbetet utförs i team är det viktigt att du är bra på att samarbeta. Du är van att arbeta i ett högt tempo mot uppsatta mål och har ett gott ordningssinne. Vid rekryteringen kom-mer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du

• har aktuell erfarenhet, som Socialstyrelsen bedömer relevant, av ärendehandläggning på myndighet genom arbete eller praktik i samband med eller strax efter din utbildning
  • har kunskap om eller erfarenhet av yrkeskvalifikationsdirektivet
  • bidragit till förbättringsarbete

Anställningsinformation


Anställningen är en allmän visstidsanställning med start snarast efter överenskommelse till och med den sista december 2021 med möjlighet till förlängning. Tjänsten omfattar heltid med placering i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare. Välkommen med din ansökan senast den 1 november 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-33009/2020.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Anna Vieru. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på tele-fonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Mån lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat