arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare inom statsbidrag

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 september

  • Sök jobbet senast

    21 september

Om jobbet

Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet. 

Jämställdhetsmyndigheten, som inrättades den 1 januari 2018, ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden.

Vi söker nu 1–2 utredare inom statsbidrag som vill utvecklas med oss! 

Arbetsuppgifter


Som utredare med inriktning på statsbidrag är du placerad på avdelningen Stöd och Samordning. Du ingår i en arbetsgrupp som ansvarar för myndighetens uppdrag att fördela två förordningsstyrda statsbidrag. I arbetsgruppen arbetar du tillsammans med tre andra utredare. En stor del av arbetet handlar om att utreda ansökningar om statsbidrag, förbereda handlingar inför beslut, följa upp och utvärdera myndighetens uppdrag samt utveckling av arbetsgruppens olika processer. I arbetet ingår också löpande kontakter med bidragsmottagare samt att planera, genomföra och följa upp nätverksträffar och annat stöd till bidragsmottagare.

Kvalifikationer 
  • Relevant högskole- och/eller universitetsutbildning
  • Minst ett års erfarenhet av arbete med handläggning och utredning av offentliga bidrag.
  • Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation.
  • God kännedom om jämställdhets- och/eller civilsamhällespolitiken.
  • Erfarenhet av att självständigt tolka och tillämpa lagar och regelverk.
  • Mycket goda kunskaper i att kommunicera både muntligt och skriftligt i svenska.
  • Mycket goda kunskaper i Office-paketet.
Vi ser det som meriterande om du har
  • Erfarenhet av att självständigt leda och samordna processer och projekt.
  • Erfarenhet av att analysera och bedöma ekonomiska redovisningar.
  • Erfarenhet av tidigare arbete i en statlig myndighet.
  • Kunskaper i ett eller flera minoritetsspråk.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du trygg i din yrkesroll och lyhörd för organisationens behov. Du är initiativrik och utvecklingsinriktad samt har en god förmåga att lösa komplexa frågor. Du är strukturerad, kommunikativ och noggrann, bra på att samarbeta och självständigt planera samt driva ditt eget arbete.

Anställningsinformation


Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. På grund av Covid-19-pandemin arbetar vi för tillfället digitalt i stor utsträckning. Resor i tjänsten kan förekomma.

Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. 

Praktisk information


Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Lena Bjurving, Enhetschef, 031-392 90 53. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-generalist, 031-392 90 15. Fackliga kontaktpersoner för Saco-S Jennifer Bolin 031–392 90 21 och Robert Kristiansen ST 031–392 90 83.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.

Välkommen med din ansökan senast 21 september. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Jämställdhetsmyndigheten tillämpar individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat