arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Utredare inom ekonomi

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 september

  • Sök jobbet senast

    6 oktober

Om jobbet

På Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är ungas villkor och civilsamhällets förutsättningar i fokus. Här växer kunskap fram som beslutsfattare använder när de prioriterar insatser för unga och för civilsamhället. Vi sprider kunskapen i mötet med människor, på såväl nationell som europeisk nivå. Vi fördelar också statsbidrag som ger små och stora organisationer möjlighet att växa och utvecklas. Internationella bidrag ger unga möjlighet att arbeta som volontär, studera eller praktisera i ett annat europeiskt land.

Vi är en av Sveriges hbtq-strategiska myndigheter och arbetar aktivt med jämställdhetsintegrering. Vi har ett normkritiskt perspektiv och bedriver ett arbete för att motverka diskriminering bland unga.

Anställningen är placerad vid Avdelningen för statsbidrag. Arbetstiden kommer att fördelas relativt jämnt mellan Avdelningen för statsbidrag och Avdelningen för internationellt samarbete.

ARBETSUPPGIFTER

De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar granskning och kontroll av de ekonomiska förhållandena i organisationer som söker nationella och internationella bidrag samt uppföljning av redovisningar från organisationer och kommuner som söker organisations-, projektbidrag- och verksamhetsbidrag. Läs mer på www.mucf.se.

Granskning och kontroll görs bland annat genom stickprov för att säkerställa kvaliteten och att rätt redovisningsprinciper beaktas i organisationens redovisning av det beviljade bidraget. I arbetet med granskning ska utredaren kunna upptäcka och signalera om det förekommer oegentligheter eller ekonomisk brottslighet i redovisningen.
Granskning och kontroll kan också ske på plats, i organisationens lokaler, och arbetet kan därmed medföra vissa resor.

I syfte att fördjupa handläggarnas kunskap och förståelse ingår i rollen också att vid enstaka tillfällen planera och genomföra överskådlig ekonomisk basutbildning. Löpande ekonomiska arbetsuppgifter i mindre omfattning på myndighetsnivå kan förekomma. Omvärldsbevakning av relevanta områden är en naturlig del av arbetet.
Som utredare ska man även kunna bidra till att utveckla myndighetens ansökningssystem och att jobba fram ramverk för förbättrad kontroll utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

KVALIFIKATIONER

Du har en relevant universitets- eller högskoleexamen (helst inom ekonomi med inriktning mot redovisning och/eller revision alternativt juridik med arbetslivserfarenhet av redovisning och/eller revision) eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du ska ha några års relevant arbetslivserfarenhet, gärna i form av arbete på myndighet eller annan offentlig organisation. Du ska ha arbetslivserfarenhet av att granska och kontrollera företags eller organisationers ekonomi och bokföring och du får gärna ha egen erfarenhet av arbete med ekonomi inom en organisation.
Du ska ha erfarenhet av arbete med utredning som rör ekonomi, bokföring eller redovisning. Du har god pedagogisk förmåga och kan förklara komplicerade processer för målgrupper internt och externt i både stora och små sammanhang.

Du ska kunna uttrycka dig mycket väl i tal och i skrift på svenska och på engelska. Du har även goda kunskaper i Officepaketet och är van vid att sätta dig in i olika datasystem.
Det är starkt meriterande om du arbetat med revision eller utredning av ekonomisk brottslighet samt har ett dokumenterat intresse, kunskap och förmåga att arbeta med utvecklings- och förbättringsarbete av digitala ansöknings, bokföring- och redovisningssystem. Vi ser gärna att du är eller har varit aktiv inom en organisation i civilsamhället.

Då vi är en av Sveriges hbtq-strategiska myndigheter och arbetar aktivt med jämställdhetsintegrering är det en merit att ha arbetat med redovisningar ur ett HBTQ eller jämställdhetsperspektiv. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga och förmåga att arbeta strukturerat.

ÖVRIGT

MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Provanställning tillämpas i normalfallet. .