arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Upphandlare

  • Ort

    Falun

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    22 oktober

  • Sök jobbet senast

    12 november

Om jobbet

Länsstyrelsen Dalarna är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län.
Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och centrala myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län.
Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter inom områden som samhällsplanering, social hållbarhet, vatten-, natur- och kulturmiljöer, landsbygdsutveckling och krisberedskap. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.

ARBETSUPPGIFTER

I länsstyrelsens verksamhet hanterar vi en mängd olika inköps- och upphandlingsärenden. Underlaget för upphandlingarna tas fram gemensamt med verksamheterna och i det arbetet behöver upphandlaren vara ett stöd och ett bollplank samt se till så att upphandlingarna genomförs på ett affärsmässigt sätt. Du har ansvaret för att upphandlingarna sker i enlighet med gällande lagar, rättspraxis, styrdokument och riktlinjer.

Som upphandlare är du ett kunskapsstöd för verksamheterna vid kravställning. Arten av ärendena varierar i storlek, längd och komplexitet och kan ofta vara säsongsbetonat vilket kan medföra krav på snabb hantering. För att förbättra upphandlingsprocessen på länsstyrelsen ser vi gärna att du gillar att utbilda och hålla föredrag inom upphandling för dina kollegor. Du ser det självklart att hålla dig uppdaterad inom ditt arbetsområde och delar gärna med dig av din kunskap till kollegorna. Som en naturlig del i rollen ingår att arbeta med kvalitetssäkring och ha kontinuerlig kontakt och dialog med såväl uppdragsgivare som leverantörer och övriga intressenter.

Parallellt med upphandlingar kommer du att driva utvecklingsprojekt och ställas inför snäva deadlines. En viktig uppgift den närmaste tiden blir att vara delaktig i implementering av e-handel.

KVALIFIKATIONER

Krav
Högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller annan relevant utbildning som vi bedömer lämplig
Minst två års erfarenhet av att självständigt planera, genomföra och utvärdera upphandlingar inom offentlig verksamhet
Erfarenhet av att upprätta och följa upp avtal.
Goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU)
Erfarenhet av avrop från egna och statliga ramavtal
Erfarenhet att planera och genomföra utbildningar inom upphandlingsområdet
Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
God datorvana, bl.a. i Word och Excel

Meriterande

Förhandlingserfarenhet
Erfarenhet av att arbeta med elektroniska upphandlingssystem, gärna Visma Tendsign
Utbildning inom offentlig upphandling (SIPU, SOI eller motsvarande)
Projektledarutbildning

Personliga egenskaper

Du är serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga
Du är affärsmässig, strukturerad, noggrann och har en analytisk förmåga
Du är drivande, självständig och flexibel
Du har vilja och intresse att utveckla dig och verksamheten
Du är van att använda olika typer av IT-stöd.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och referenser.

ÖVRIGT

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass 2 vilket kräver svenskt medborgarskap. Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter.
Vi kan erbjuda medflyttarservice via rekryteringslots Dalarna.
Vi tar gärna emot samtal av dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner

Anna Kruse, enhetschef

010-225 02 26

anna.kruse@lansstyrelsen.se


Marita Nygårds Gullstrand

010-225 04 83