arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Upphandlare, Gävle

  • Yrkesroll

    Upphandlare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 november

  • Sök jobbet senast

    2 december

Om jobbet

Lantmäteriet är den myndighet som kartlägger Sverige. Till våra uppgifter hör också att registrera och säkra ägandet av alla fastigheter samt hantera deras gränser. Nu söker vi dig som har ett starkt samhällsengagemang.

På huvudkontoret i Gävle finns våra myndighetsgemensamma enheter som levererar administrativa tjänster och är ett stöd till Lantmäteriets verksamhetsområden. Här är du med och ser till att vardagen fungerar! Hos oss får du utvecklas i en viktig samhällsfunktion där din kompetens och ditt engagemang är vår främsta resurs.

Inköpssektionen är en del av Lantmäteriets myndighetsgemensamma enheter och hjälper verksamheten att göra kostnadseffektiva och hållbara inköp av produkter och tjänster. Vi arbetar med strategiframtagning, upphandling och uppföljning gällande hela inköpsprocessen. Vi har också ansvar för myndighetens e-handel. Kategoribaserat arbetssätt är på väg att implementeras på myndigheten.

Idag är vi åtta stycken upphandlare och ansvarar för en SPEND på över 500 MSEK. Vi erbjuder dig att jobba i ett
engagerat och prestigelöst team där vi både stöttar och lär av varandra. Hos oss får du möjlighet att ta plats och dela med dig av din kompetens.

ARBETSUPPGIFTER

Som upphandlare genomför du självständigt upphandlingar samt konkurrensutsätter från befintliga ramavtal. Arbetet bedrivs oftast under projektliknande former på uppdrag av Lantmäteriets olika verksamheter. Du ingår i projektgrupper bestående av beställare och kravställare samt ansvarar för upphandlingsprocessen som helhet. Detta innebär att du själv deltar i hela processen, från analys och strategi till upphandling och avtalsuppföljning.

Som upphandlare är du en tydlig kommunikatör och ger vägledning och förklarar regelverk både per telefon och vid möten med verksamheten. Du arbetar teambaserat och i nära kontakt med sektionens övriga medarbetare.
Du kommer att arbeta med:
  • att genomföra upphandlingar enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) på uppdrag av och i nära samarbete med verksamhetsansvariga. Även avrop genom förnyad konkurrensutsättning och andra förfaranden kommer att bli aktuella.
  • att ta fram underlag för strategiframtagning inom kategorin.
  • att följa upp avtal och medverka i leverantörsutveckling.
  • att ge rådgivning och stöd till verksamheten.
  • att aktivt delta i arbetet med att utveckla våra inköpsprocesser i syfte att optimera vårt bidrag till verksamhetsnyttan.

KVALIFIKATIONER

Vi vill att du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi, IT eller juridik eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av offentlig upphandling (LOU) eller inköpsarbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Alternativt så har du erfarenhet av att företräda leverantörer i anbudsgivning till den offentliga sektorn.

För arbetsuppgifterna krävs god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning, kategoristyrning och avtalsuppföljning.

Du har svenskt medborgarskap och tjänsten hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras i samband med anställning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vill att du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter. Du
planerar och strukturerar självständigt ditt arbete och driver dina processer vidare.

Eftersom vi arbetar teambaserat och i nära kontakt med övriga medarbetare, är det av stor vikt att du samarbetar bra med andra människor. Du lyssnar lyhört och kommunicerar på ett konstruktivt sätt.

ÖVRIGT

På Lantmäteriet förväntar vi oss att alla våra medarbetare agerar på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Det är en självklarhet för oss att arbeta aktivt för jämställdhet och mångfald och vi tar för givet att du delar vår uppfattning.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om tjänsten besvaras av de kontaktpersoner som anges i annonsen.

Urval sker löpande under ansökningstiden.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Upphandlare

Lön

Enligt avtal.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.