arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Tillståndshandläggare till enheten för juridiska frågor

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 juni

  • Sök jobbet senast

    10 juli

Om jobbet

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Dnr 2019/034213

 

Arbetsmiljöverket är ansvarig förvaltningsmyndighet för arbetsmiljö- och arbetstidsfrågor. Vi arbetar för rätten till sunds, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Vi söker en tillståndshandläggare med placering på enheten för utveckling på avdelningen för juridik i Stockholm. Förutom tillståndshandläggning ansvarar enheten för avdelningens planering och uppföljning, verkets arbetsordningar och processen förvalta information. Som handläggare av tillståndsärenden kommer du att arbeta i en grupp med andra handläggare och jurister från flera av avdelningens fem enheter. 

 

Ditt nya arbete innebär att du handlägger tillståndsärenden som rör:   

Minderåriga

Asbest
Kemiska ämnen
Boicider
I arbetet ingår bl.a. att kontrollera ansökan, inhämta sakbedömningar från andra avdelningar, upprätta förslag till beslut och föredra ärendet för beslutsfattaren på avdelningen för juridik. I arbetet kommer du att ha möjlighet att vara med och utveckla arbetsmiljöverkets tillståndsprocess. I arbetet kan även administrativa uppgifter ingå.

 

Kvalifikationskrav


Du ska ha:

treårigt gymnasium

goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
minst två års erfarenhet av ärendehandläggning och administration inför beslut, under de senaste fyra åren.
 

Det är meriterande om du har:  

erfarenhet av arbete i dokumenthanteringssystem 
erfarenhet av ärendehandläggning i offentlig verksamhet
goda kunskaper i Officepaketet
 

Personliga egenskaper:

Som person är du kommunikativ, lösningsorienterad och har god samarbetsförmåga. Du är drivande och arbetar strukturerat utifrån deadlines. Du tycker om och är duktig på att skriva då rollen innebär sammanställningar av olika typer av underlag. Vid urvalet kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Mer om anställningen:

Anställningen är tillsvidare och omfattningen är heltid.  Tjänsten är placerad i Stockholm. Du kommer att ha kollegor på flera orter.

 

Om du har frågor

Kontakta oss på telefon 010-730 90 00 (vxl). Frågor om anställningen besvaras av enhetschef Mikael Syk. Fackliga kontaktpersoner är Tomas Isenstam för Saco och Linda Lindblad för ST.

 

Välkommen med din ansökan senast den 10 juli 2019. Vi kommer att genomföra intervjuer med start i mitten på augusti och under september månad.

 

Om avdelningen

Avdelningen för juridik svarar för stöd inom det juridiska området till Arbetsmiljöverkets avdelningar och till verksledningen för att dessa rättssäkert och effektivt ska kunna utföra sin myndighetsutövning och uppnå myndighetens mål.  I uppgifterna ingår att biträda med juridisk kompetens i beredning av ärenden, förslag till föreskrifter och att ge ut verkets författningssamling. Avdelningen för verkets talan i domstol, handlägger klagomålsärenden om verkets myndighetsutövning, ärenden från EU-kommissionen, arbetstidsärenden och tillståndsärenden. Avdelningen svarar för registratur och dokumenthantering och handlägger begäran om att få ta del av allmänna handlingar.         

Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Kontaktpersoner

HR