arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Supporttekniker

  • Yrkesroll

    Helpdesktekniker/Supporttekniker

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    10 oktober

  • Sök jobbet senast

    24 oktober

Om jobbet

Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt.

Staben IT och digital utveckling är idag 14 medarbetare och här finns både IT-tekniker, Supporttekniker, IT-arkitekt, IT-säkerhetsspecialist och CIO. Då en av våra kollegor ska vara föräldraledig från december söker vi nu en vikare under hans frånvaro.

Din roll
Som Supporttekniker kommer du att tillhöra 2nd line support och arbeta med både fjärr och på-plats support. Du kommer att få arbeta med datorreparationer och felsökningar samt klienthantering via Ivanti Management console. Andra arbetsuppgifter kommer att vara licenshantering, mobil hantering via MDM och installation samt leverans av Klienter till användare. Utöver detta kommer du även få att jobba med administration i våra olika system, t.ex. i Sharepoint, Active Directory och Office365.

I rollen som Supporttekniker finns det möjlighet för utökade arbetsuppgifter då myndigheten genomgår en spännande förändringsresa med stor fokus på det digitala arbetet. Detta kan t.ex. innebära att du kan bli engagerad i support av fler system såväl driftnära, fastighetsnära och administrativa.

Då vi har kontor över hela Sverige kommer du ibland att behöva resa i tjänsten.

Din profil
Vi vill att du som söker har en utbildning inom IT eller skaffat dig likvärdig kompetens i arbetslivet. Du har aktuell erfarenhet från arbete med schemalagd IT-support och erfarenhet från supportarbete av 2nd-line och även hantering av eskalerande ärenden från 1st-line. Du har också arbetat med grundläggande felsökning i nätverk, kontohantering AD och har erfarenhet av analys, prioritering, dokumentation samt problemlösning av inkommande ärenden.

Utöver detta behöver du ha goda och aktuella kunskaper om datorhantering/felsökning, skrivare och telefoni. Du har god kunskap och erfarenhet av arbete med systemen Active directory, Windows 7/10, Office 365 och Windows Server. Du behöver kunna uttrycka dig i svenska och engelska obehindrat, i både tal och skrift. B-körkort krävs.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. I rollen som supporttekniker kommer du att ha många kontaktytor vilket gör att du behöver vara samarbetsorienterad och ha en mycket god samarbetsförmåga där du prestigelöst kan arbeta med andra. Du behöver vara strukturerad då du arbetar enligt en tydlig process där du organiserar och planerar ditt arbete samt håller deadlines. Som person behöver du också vara hänsynstagande vilket ger uttryck i din goda serviceförmåga.

Mer information
Tjänsten är ett föräldravikariat och uppdraget sträcker sig till 2020-09-30 med chans till förlängning. 

Denna anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.

Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se. 

Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.

Sista ansökningsdag är 2019-10-24 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!