arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Statistiker/utredare med fokus på hälso- och sjukvård

  • Yrkesroll

    Statistiker

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    23 januari

  • Sök jobbet senast

    6 februari

Om jobbet

Nu söker vi dig som vill bidra i det viktiga arbetet med att ta fram statistik från våra hälsodataregister. Som statistiker/utredare på Socialstyrelsen kommer du bidra till framtidens vård och hälsa i Sverige. Hos oss får du ett omväxlande och roligt jobb på en arbetsplats som befinner sig mitt i samhällsdebatten.

Du kommer att arbeta på den enhet som ansvarar för att producera, förvalta och utveckla register och statistik. På enheten finns bl a Patientregistret (PAR), Medicinska födelseregistret (MFR), Läkemedelsregistret (LMED) mfl. Tillsammans med kunniga och engagerade kollegor försörjer du såväl andra inom myndigheten som omvärlden med statistik inom dessa områden. Du kommer att arbeta med framtagning av officiell och annan statistik men också snabba statistikförfrågningar exempelvis från media samt vid behov delta i projekt som bedrivs inom dessa ämnesområden. Du kommer också få möjlighet att arbeta med utvecklingsfrågor tillsammans med kollegorna.

Arbetet innebär externa kontakter och det är viktigt att du tycker om att föra dialog med våra statistikanvändare. Inom ramen för statistikverksamheten sker också internationellt samarbete främst inom Norden och Europa.

Vi söker dig som har:

• relevant högskoleutbildning, exempelvis inom statistik, folkhälsovetenskap eller liknande som Socialstyrelsen finner relevant, statistik ska ingå i din utbildning
  • erfarenhet av programmering i någon statistisk programvara
  • god muntlig och skriftlig förmåga i svenska och engelska.
För att lyckas i rollen som utredare/statistiker behöver du vara samarbetsinriktad, noggrann och kunna arbeta självständigt. För att du ska kunna bidra i utvecklingsarbetet är det viktigt att du har ett intresse både av statistik och av frågor som rör hälso- och sjukvård och folkhälsa. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av att arbeta med register, företrädesvis i SAS eller SQL
  • kunskap om ämnesområdena för våra register, dvs hälso- och sjukvård (inkl psykiatri), reproduktiv hälsa, läkemedel mm.

Anställningsinformation

Välkommen med din ansökan senast den 1 februari 2023. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning eller särskild visstidsanställning om ett år med möjlighet till förlängning. Tjänsterna omfattar heltid med placering på enheten för statistik 1 i Stockholm. Din tjänstetitel blir statistiker. När du ansöker väljer du vilken tjänst du är intresserad av. Du söker enkelt genom att besvara några frågor samt bifogar ditt CV.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. För att få en bra balans mellan arbete och fritid och ett hållbart arbetsliv finns möjligheten till flexibla arbetstider och distansarbete. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, semester och pension. Läs mer om vårt erbjudande och arbetsvillkor på vår webbplats

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Maria Asmundsson. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Åsa Sönnergaard. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat