arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Specialist till avdelningen för Sjukförsäkring i Kristianstad

  • Yrkesroll

    Försäkringsspecialist

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 mars

  • Sök jobbet senast

    7 april

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

 

Arbetsuppgifter och ansvar


Organisatoriskt tillhör du SF Skåne Nordost och Blekinge som har utredare både i Kristianstad och Karlskrona. Denna tjänsten är med placering i Kristianstad.

Som specialist ger du råd och stöd till utredare gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha utredarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta sökandes och försäkrades behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd till den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde. Som specialist inom Sjukförsäkringen är du en del i ett team av specialister och du har även ett nära samarbete med de försäkringsmedicinska rådgivarna.

Vi söker dig som 
  • har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har ett coachande förhållningssätt
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt och har lätt för att kommunicera med stora och små grupper
  • är strukturerad och har en mycket god analytisk förmåga
  • är stabil och har förmåga att skapa förtroende
Det är meriterande om du har 
  • fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
  • specialist- eller handläggningskunskap inom sjukförsäkringen
  • goda kunskaper inom minst ett av Försäkringskassans förmånsområden, gärna inom sjukpenning
  • goda kunskaper om Försäkringskassans hemsida/ självbetjäningstjänster och Försäkringskassans organisation
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt


Tillsvidareanställning med tillträde i juni eller enligt överenskommelse. Försäkringskassan kommer att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner


Chef: Tobias Persson, 010-118 69 36 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Per Elisson, 010-112 08 48 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Helen Karlsson, tel 010-119 74 37, Saco-S: Jeton Abazi, tel 010 118 32 37 Seko: Eliza Grundström 010 - 115 34 02

Ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 7 april 2020.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Försäkringsspecialist

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat