arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Skatteombud, Punktskatteenheten Örebro/Ludvika

  • Ort

    Örebro

  • Yrkesroll

    Skattehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    31 oktober

  • Sök jobbet senast

    21 november

Om jobbet

Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.

På punktskatteenheten arbetar vi med beskattning av och service till alla skattebetalare avseende punktskatter, exempelvis skatt på alkohol, tobak och energi samt de fordonsrelaterade skatterna trängsel- och fordonsskatt. Vi är cirka 140 medarbetare fördelat på åtta sektioner. Verksamheten finns på två orter, Ludvika och Örebro.

Dina arbetsuppgifter som skatteombud ger dig möjlighet att arbeta med de flesta områden inom punktskatteenheten och du kommer att arbeta med utredningar och processer i nära samarbete med utredare/revisorer. Du är med och ansvarar för den rättsliga kvaliteten i Skatteverkets utredningar och skriver Skatteverkets beslut. Du kommer att analysera, pröva bevisfrågor och bygga upp rättslig argumentation. Skatteprocesserna kan ha en komplex och omfattande karaktär och riktar sig mot såväl privatpersoner som små, medelstora och stora företag.

Placeringort är i Örebro eller Ludvika.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
  • med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

  • har en avslutad högskoleutbildning inom juridik om minst 120p/180hp
  • två års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet
  • har mycket god förmåga att analysera och fatta beslut
  • kommunicerar pedagogiskt och enkelt både i tal och i skrift
  • har förmåga att stödja och samverka
  • är utvecklingsorienterad
  • har ett självständigt, flexibelt och resultatinriktat arbetssätt.
Det är meriterande om du har ett par års aktuell och relevant erfarenhet av arbete med kvalificerade svenska skatterättsliga frågor inom beskattningsområdet. Det är även meriterande om du fullgjort notarietjänstgöring, alternativt har annan relevant och aktuell erfarenhet av process i domstol gällande skatterättsliga frågor. Vi ser det även som meriterande med flerårig erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete och beslutsfattande från annan statlig myndighet.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
 
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Kontaktpersoner

Titti Campalto, Sektionschef

010-578 71 87


Charlotta Wirgell, Sektionschef

010-576 74 79


Magdalena Isfelt, HR-konsult

010-574 15 63


Åke Nilsson, Facklig kontaktperson SACO

010-5742718