Skattehandläggare, Jönköping

  • Ort

    Jönköping

  • Yrkesroll

    Skattehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 februari

  • Sök jobbet senast

    23 februari

Om jobbet

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som skattehandläggare omfattar handläggning av beskattningsärenden för såväl privatpersoner som företag. I arbetet ingår att utreda, analysera och besluta i olika skatteärenden inom beskattningsområden så som moms, arbetsgivaravgifter, företagsregistreringar och inkomstskatt. I arbetet ingår också att söka och ge information och service. Du möter företagare och privatpersoner per telefon, skriftligen och vid personliga besök. Du arbetar både individuellt och tillsammans med andra. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet avgörs av verksamhetens behov och din kompetens.

Skatteenhet Jönköping, Vetlanda, Värnamo, tillhör organisatoriskt Västra regionen och består av åtta sektioner fördelade på tre orter. Tillsammans är vi ca 150 medarbetare varav ca 80 st i Jönköping. Vi söker nu efter medarbetare till orten Jönköping.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
  • med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

  • har en avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg tillsammans med aktuell och relevant erfarenhet så som exempelvis arbete inom redovisning, bokföring eller andra för Skatteverket relevanta områden
  • har ett gott bemötande och en känsla för service, både via telefon och skriftligen
  • värdesätter samarbete med andra och sätter teamets mål i fokus
  • är aktiv, initiativtagande, delaktig och engagerad i ditt arbete
  • tar ansvar för de egna arbetsuppgifterna så väl som teamets gemensamma resultat.
Det är meriterande om du har en högskoleutbildning om 120p/180hp inom ekonomi eller juridik, alternativt en KY- utbildning/ YH- utbildning om 400YH-poäng inom ekonomi eller juridik. Det är även meriterande med aktuell och relevant erfarenhet från myndighet eller kommun.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Kontaktpersoner

Helena Nilhammar, sektionschef

010-579 83 38


Daniel  Palm, hr-konsult

010-575 00 11


Kerstin  Nordström, facklig kontaktperson ST

010-579 83 45


Kristina  Gerdin, facklig kontaktperson Saco

010-575 63 26