arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Skadejurist till team Transport & Entreprenad

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Affärsjurist

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    3 juni

  • Sök jobbet senast

    12 augusti

Om jobbet

Exportkreditnämnden (EKN) har regeringens uppdrag att främja svensk export och svenska företags internationalisering. Det gör vi genom att försäkra exportföretag och banker mot risken att inte få betalt, så att de kan genomföra fler säkra exportaffärer. Vi är ca 150 medarbetare, de flesta är akademiker, främst företagsekonomer, nationalekonomer och jurister. Vi satsar på en arbetsmiljö med arbetsglädje och ständig utveckling av kompetensen.

Kundteamet arbetar med exportföretag inom sektorn Transport & Entreprenad och är en del av affärsområdet för stora företag. Teamet, som för närvarande består av 13 medarbetare, arbetar med internationella affärer som varierar i längd och komplexitet och är aktiva i ett stort antal marknader.

Som affärsjurist på EKN är du involverad i alla skeden av våra affärer. En viktig del är att initialt i affärsprocessen ta ställning till nya avtalsrisker/strukturer och finansiella lösningar. En väsentlig del av rollen avser att förhandla och hantera skadeförebyggande åtgärder antingen själv eller via juridiska ombud i köparlandet, hantera skadeutbetalning samt återvinning. Arbetet kännetecknas av ett högt flöde av affärer med snabba beslut och ett nära samarbete mellan jurister och kundansvariga analytiker i gruppen. I arbetet ingår även att utveckla samarbetet med våra kundföretag genom utbildning. I rollen förekommer resor, främst utomlands.
Utbildning och erfarenhet:
Du har en svensk examen i juridik med minst 5 års relevant yrkeserfarenhet som jurist inom exempelvis advokatbyrå, bank, försäkring och/eller finansbolag eller exporterande företag. Det är meriterande om du tidigare har arbetat inom något av områdena exportfinansiering, förhandling, skadehantering eller återvinningsarbete. Arbetet ställer krav på en hög kommunikations- och presentationsförmåga både muntligen och skriftligen i såväl svenska som engelska.

Egenskaper:

För att lyckas i rollen krävs att du är driven och målinriktad samt har förmågan att självständigt lösa uppgifter med gott omdöme. Du är noggrann och duktigt på att organisera och strukturerar ditt arbete. Du är även förtroendeingivande, öppen och har lätt för att samarbeta och bygga relationer med andra. Vidare tycker du om att arbeta i team och har en hög servicenivå såväl externt som internt, samt ett stort engagemang och en vilja att aktivt bidra till att utveckla verksamheten vidare. Vi tycker att det är viktigt att du har ett genuint intresse för svenskt företagande och finansieringsfrågor.

Övrigt:

Tjänsten är tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

För mer information:

Vill du veta mer om tjänsten tala med Johan Ehrenborg som är chef för kundteamet. Frågor om anställningsvillkor besvaras av Johanna Vikman, personal. Facklig representant är Philip Nilsson, Saco. Samtliga nås på telefon 08-7880000.

Sista ansökningsdag är 12 augusti 2019. Intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!