arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Sakkunnig handläggare SAR, inriktning flyg

  • Yrkesroll

    Pilot/Trafikflygare/Flygstyrman

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 november

  • Sök jobbet senast

    16 december

Om jobbet

Sveriges vackraste arbetsplats söker en   Sakkunnig handläggare inom sjö-och flygräddningstjänst, inriktning flyg   Placeringsort är i första hand Norrköping eller Göteborg. Annan ort kan vara tänkbar.    
Sjöfartsverket har ett stort och viktigt samhällsansvar i att tillhandahålla och utveckla säkra, hållbara och effektiva sjövägar med service dygnet runt. Vid sjö- och flygolyckor är det Sjöfartsverket som ansvarar för räddningstjänsten, Search and Rescue (SAR), i nära samarbete med flera externa aktörer. SAR Systemledning (SAR-S) är en enhet inom Sjöfartsverkets Sjö- och flygräddningsavdelning som bereder strategi- och styrningsfrågor. Enheten ansvarar för att tillhandahålla ett system av sjö- och flygräddning enligt gällande lagar och konventioner, samt verkar strategiskt för att utveckla verksamheten. Detta görs bland annat genom att tillhandahålla utbildning inom SAR, samverkan med andra myndigheter och organisationer, leda utvecklings- och förbättringsprojekt mm.  
 
Att arbeta som handläggare inom SAR Systemledning
Som sakkunnig handläggare flyg har du en nyckelroll inom avdelningen Sjö-och flygräddning. Rollen innebär att på strategisk nivå utveckla Svensk sjö-och flygräddning och bidra med fördjupade analyser och sakkunskaper inom området. Du leder och deltar i utredningar och beredning av ärenden och projekt för att förse SAR-ledningsgruppen med väl underbyggda underlag för strategiska beslut och prioriteringar. Exempel på ärenden kan vara optimering av enheternas yttäckning  eller förmågehöjande åtgärder inom SAR-systemet. Du deltar också i att bryta ned verksamhetens mål till planer för övningsdeltagande och förmågeutveckling, både nationellt och internationellt.
Som sakkunnig handläggare flyg kan du delta i olika samverkansforum, till exempel med Försvarsmakten. Du leder även totalförsvarsplaneringen av SAR inom Sjöfartsverket. Tjänsten innebär ett nära samarbete inom Sjö-och flygräddningsavdelningen, samt omfattande samarbete med övriga Sjöfartsverket samt externa samverkanspartners och andra myndigheter. Du deltar också i övrigt arbete inom enheten SAR-Systemledning. Tjänsten kan även över tid komma att utvecklas och förändras. 
Sjö- och flygräddningen står inför en omfattande utveckling inom bland annat digitalisering och användandet av Artificiell intelligens. Inom ramen för rollen kan utveckling av funktioner och förmågor som tidigare inte varit möjliga rymmas.
 
Vem är du?
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Då rollen kräver stor samverkan med många kontaktytor krävs att du har mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har ett empatiskt förhållningssätt och är flexibel. Rollen kräver att du är strukturerad, självgående, driven och ansvarstagande. 
Vi söker dig som har för tjänsten relevant avslutad högskoleutbildning, lägst 3-årig, eller motsvarande utbildning inom exempelvis försvarsmakten. Du ska ha erfarenhet av att leda utredningar och av rapportskrivning.  Du kommunicerar mycket bra på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Du har god administrativ förmåga och är van att arbeta i Officepaketet. Du har körkort lägst klass B, manuellt växlat fordon. 
 
Meriterande är:  
- Flygutbildning med praktisk erfarenhet eller annan, för verksamheten, relevant erfarenhet från flygverksamhet
- SAR-utbildning med praktisk erfarenhet eller annan,  för verksamheten,  relevant erfarenhet av SAR-verksamhet.
- Erfarenhet från helikopterverksamhet
- Erfarenhet av stabsarbete, gärna inom räddningstjänst
- Erfarenhet av digitalisering och eller Artificiell Intelligens
 
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
 
Vi erbjuder dig
Du får möjlighet att bli en del av Sjöfartsverket - Sveriges vackraste arbetsplats. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och det finns goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv.
 
Sjöfartsverket – en jämlik arbetsplats
På Sjöfartsverket förväntar vi oss att alla våra medarbetare agerar på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Det är en självklarhet för oss att arbeta aktivt för likabehandling och vi tar för givet att du delar vår uppfattning.
 
Hur och när?
Tjänsten är en tillsvidareanställning som ska tillsättas snarast. Intervjuer är planerade att hållas 7, 9 och 10 januari 2020. Sjöfartsverket kan komma att tillämpa provanställning 6 månader.
Placeringsort är i första hand Norrköping eller Göteborg. Annan ort kan vara tänkbar.
 
Upplysningar:
Tjänsten: Chef SAR Systemledning Carina Eriksson 010-478 65 03.
Rekryteringsprocessen: HR-specialist Niclas Holmgren, 010-478 48 71.
 
Fackliga företrädare: 
SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Bengt-Erik Johansson, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00. 
 
Registrera din ansökan senast den 16 december 2019.
Diarienummer: 19-04835
 
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.