arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Säkerhetsskyddsspecialist till Statens servicecenter, Stockholm

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Säkerhetsrådgivare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    3 juli

  • Sök jobbet senast

    11 augusti

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Avdelningen för verksamhetsskydd har övergripande och samordnande verksamhetsansvar för myndighetens säkerhet inom myndighetens samtliga verksamhetsområden. I detta ingår bland annat informationssäkerhet, säkerhetsskydd, signalskydd, kris- och beredskapsplanering samt i övrigt skydd av organisation, personal och egendom. Avdelningen befinner sig i en spännande utveckling som medarbetarna har möjlighet att påverka.

Avdelningen består av två enheter; enheten för strategisk säkerhet och enheten för operativ säkerhet. I rollen som säkerhetsskyddsspecialist tillhör du enheten för strategisk säkerhet. Du välkomnas till en arbetsgivare där du tillsammans med dina arbetskamrater får vara med och påverka utformningen av enheten. Att arbeta hos oss ställer krav på att du utifrån ett verksamhetsperspektiv har förmåga att förstå, driva och prioritera inom det egna ansvarsområdet. Under ledning av säkerhetsskyddschefen och tillsammans med våra övriga kollegor kommer du att svara för alla arbetsuppgifter inom säkerhetsskyddet. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I rollen som säkerhetsskyddsspecialist svarar du för styrning, stöd och råd inom säkerhetsskydd. Du kommer medverka vid framtagande av säkerhetsskyddsavtal, säkerhetsskyddsanalyser, säkerhetsskyddsplaner samt planera och genomföra kontroller av säkerhetsskyddet. Vidare innebär rollen att ge stöd och råd i säkerhetsskyddsfrågor av varierande art och omfattning i nära samarbete med myndighetens samtliga verksamheter. Du samverkar med interna och externa intressenter, t.ex. leverantörer och kundmyndigheter. Rollen innebär även att ta fram utbildningsmaterial samt planera och genomföra utbildningar inom området. Du är bekväm med att tala inför grupp, hålla presentationer och genomföra workshops. Du kommer till stor del styra, planera och utföra dina uppdrag självständigt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Eftergymnasial utbildning med lämplig inriktning mot beskrivna arbetsuppgifter inom området alternativt flerårig erfarenhet inom området
  • Mycket god kännedom om säkerhetsskyddslagen (2018:585), Säkerhetsskyddsförordningen (2018:658) och Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) samt Säkerhetspolisens föreskrifter (PMFS 2019:2) om säkerhetsskydd. Du kan arbeta självständigt utifrån framtagna interna föreskrifter och riktlinjer men även utveckla dessa vid behov
  • God kunskap och erfarenhet av kravställning och upphandling inom säkerhetsskyddsområdet
  • Har minst tre års erfarenhet från likvärdiga arbetsuppgifter från t.ex. myndighet eller bolag

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Skapa struktur i ditt arbete och säkerställa kvalitet
  • Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
  •  Att genom ett flexibelt förhållningssätt kunna arbeta med flera olika projekt och arbetsuppgifter samtidigt
  • Att vara förtroendeingivande
  • Att samarbeta bra med andra
  • Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift

Dessutom är det meriterande om du har:

• Erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddsanalyser
  • Erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar
  • Erfarenhet av att planera och genomföra förstagångsbesök
  • Erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar inom säkerhetsskyddsområdet
  • Erfarenhet av att genom tillsyn granska och kontrollera arbetet med säkerhetsskydd i en organisation

Övrigt

Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast möjligt efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 11 augusti 2019.
Intervjuer planeras att hållas måndag 19 augusti.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner

Mikael Nordelind, tf. enhetschef

010-456 03 37

mikael.nordelind@statenssc.se


Lars Grundström, Säkerhetschef

010-4560158

lars.grundstrom@statenssc.se


Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST

annika.andersson@statenssc.se


Towa Eng, Facklig kontaktperson Saco-S

towa.eng@statenssc.se