arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Säkerhetskoordinator

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    19 januari

  • Sök jobbet senast

    2 februari

Om jobbet

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Har du några års relevant arbetslivserfarenhet inom säkerhetsarbete och systematiskt brandskyddsarbete samt kunskap om de lagar och förordningar som reglerar säkerhetsområdet? Då har vi ett spännande jobb som Säkerhetskoordinator på Folkhälsomyndigheten som väntar på dig!

Vad ska du jobba med?
Som säkerhetskoordinator kommer du att få användning av och utveckla hela din kompetens inom säkerhet genom exempelvis systematiskt brandskyddsarbete (SBA), skalskydd, bevakning samt genom att leda utvecklingen av dessa områden.

Arbetsuppgifterna spänner över hela säkerhetsområdet och innefattar alla delar för att myndigheten ska uppnå hög säkerhet som följer gällande lagar och regler. Som säkerhetskoordinator kommer du att:
  • ansvara och leda arbetet med riskbedömningar, riskanalyser och åtgärdsplaner
  • utveckla och förvalta myndighetens skalskydd samt larm och passersystem
  • ansvara för handläggning av myndighetens systematiska brandskyddsarbete samt vara brandskyddsansvarig
  • utveckla och förvalta upphandlade bevakningsleverantörer
  • arbeta med framtagande av riktlinjer och stödjande dokument inom säkerhet.
Vidare kommer du att arbeta tätt med enhetschef tillika säkerhetsskyddschef och övriga kollegor på enheten såsom informationssäkerhetsspecialister och säkerhetsskyddsspecialister. Du kommer vara delaktig i att ta fram planer och mål inom säkerhetsområdet, vara engagerad i att uppnå gemensamt uppsatta mål samt arbeta med övriga på enheten förekommande arbetsuppgifter. Möjligheter finns att vidareutbilda sig inom säkerhet och säkerhetsskydd för att utöka sitt ansvarsområde, t.ex. inom säkerhetsprövningar eller signalskydd.

Vem söker vi?
Krav för anställningen

Vi söker dig som har gymnasieutbildning samt minst tre års dokumenterad erfarenhet av säkerhetsarbete och SBA.

Du ska ha god erfarenhet av att ha utfört riskanalyser och av att ha skrivit rapporter samt beslutsunderlag. 

Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:

Mycket stor vikt läggs vid:

  • genomfört utbildningen ”Säkerhets- och trygghetskoordinator” på yrkeshögskolan eller motsvarade utbildning som bedöms som likvärdig
  • mycket goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift
  • mycket goda kunskaper i Word, Excel och Outlook
  • personlig lämplighet för anställningen såsom ansvarstagande, god samarbetsförmågan, helhetssyn samt att vara analytisk och självständig.

Stor vikt läggs vid:

  • genomgått utbildning inom SBA samt dokumenterad erfarenhet av att leda och driva SBA på myndighet eller företag om minst 50 anställda
  • vana att ansvara och administrera larm samt passersystem.
Vad gör enheten?
Enheten för fastighet och säkerhet ansvarar för fastighet, säkerhet och laboratorietekniskt underhåll. Enhetens säkerhetsgrupp består av säkerhetsskyddsspecialister, Informationssäkerhetsspecialister och verksamhetsskydd. Säkerhetsgruppen har på ledningens uppdrag ansvar för att ge förutsättningar för myndigheten att uppfylla legala och verksamhetsmässiga krav inom områdena säkerhetsskydd, informationssäkerhet och verksamhetsskydd.

Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna nära Torsplan och Östersund.

Om anställningen

Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen innebär krigsplacering.

Anställningen är inplacerad i säkerhetsklass. Det betyder att innan du anställs vid Folkhälsomyndigheten kommer säkerhetsprövning och registerkontroll att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585). Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Som statligt anställd har du fördelaktiga semestervillkor enligt de statliga kollektivavtalen och generösa pensionsvillkor. Folkhälsomyndigheten har friskvårdsbidrag samt erbjuder, under förutsättning att verksamheten så tillåter, möjlighet att genomföra friskvårdsaktiviteter under normalarbetstiden.

På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40% av din arbetstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Andreas Göransson, telefon 010- 205 23 25.

Fackliga företrädare är för SACO Raija Ahmed, telefon 010-205 26 64, och för OFR/S Sujata Maini, telefon 010-205 22 73.

Ansökan

Arbetsförmedlingens länk till vår webbplats fungerar inte. Gå därför direkt till Folkhälsomyndighetens webbplats https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/lediga-jobb/.

Välkommen med din ansökan till befattningen som handläggare hos oss!
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.

Ansök senast 2023-02-02 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 00149-2023-2.1.1

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat