arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Registrator

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Registrator

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    2 november

  • Sök jobbet senast

    30 november

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet

Pensionsmyndigheten söker en registrator för en visstidstjänst om 12 månader. Tjänsten är placerad på Inköps-, fastighets- och arkivenheten vid den Administrativa avdelningen. Utöver registraturen har enheten ett övergripande ansvar för myndighetens arkiv- och dokumenthantering, lokaler och inköp.

Enheten består för närvarande av elva medarbetare, varav två är arkivarier och två är registratorer på arkivfunktionen. Arkivfunktionen har en helhetssyn på dokumenthantering för myndigheten. Registratorstjänsten kan vid behov komma att innefatta visst arbete som traditionellt hör till en arkivarietjänst, om kunskap och intresse finns.

Pensionsmyndigheten strävar efter att ha en effektiv och rättsenlig hantering av sin information så att den är åtkomlig, skyddad och läsbar under hela bevarandetiden. Registratorn bidrar till detta mål och till de viktigaste arbetsuppgifterna hör följande:

- Klassificera, registrera och skanna allmänna handlingar i myndighetens diarieföringssystem (W3D3) enligt offentlighets- och sekretesslagen
- Medverka vid utlämnanden av allmänna handlingar och lämna upplysningar om de allmänna handlingar myndigheten ansvarar för
- Administrera myndighetens officiella brevlåda (både fysisk- och e-post
- Medverka vid förvaltningen av W3D3 och kringsystem
- Arkivera fysiska akter knutna till diariet och hantera närarkivet
- Utföra gallrings- och ordningsarbeten i den del av myndighetens fysiska arkiv som förvaras i Stockholm
- Medverka vid utvecklingen av registraturet

Utbildning och erfarenhet:

Vi söker dig som har:
- Relevant utbildning (till exempel inom arkivvetenskap) eller relevant arbetslivserfarenhet (till exempel som registrator eller arkivarie)
- God kännedom om de regler som styr registrering av allmänna handlingar
- Mycket god datorvana

Det är meriterande om du har:

- Utbildning i arkivvetenskap.
- Andra kunskaper om framställning och hantering av allmänna handlingar vid en myndighet.
- Erfarenhet av att arbeta i ett ärendehanteringssystem som W3D3 eller motsvarande
- Erfarenhet av systemförvaltning
- Erfarenhet av att genomföra utbildningsinsatser

Egenskaper:

Som registrator är du noggrann, strukturerad och serviceinriktad. Vi vill också att du har ett konsultativt förhållningssätt gentemot andra som registrerar handlingar vid myndigheten, vilket förutsätter att du är positiv, samarbetsvillig och utåtriktad. Det är också viktigt att du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt:

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.

Tjänstgöringsort är Stockholm.

Tjänsten är en visstidsanställning som beräknas pågå i ett år med tillträde så snart som möjligt.

För mer information:

För mer information om tjänsten kontakta:
Anna Drougge, chef för Inköps-, fastighets- och arkivenheten, tel. 010 ? 454 25 14.

Fackliga representanter:

SACO: Linda Modin, tel. 010-454 33 36
ST: Helena Blomkvist, tel. 010-454 28 53

Märk din ansökan med diarienummer PSL 2018-128.

Välkommen med din ansökan!