arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Processledare

  • Yrkesroll

    Organisationsutvecklare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 oktober

  • Sök jobbet senast

    25 oktober

Om jobbet

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 120 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Organisatorisk placering

Myndigheten för yrkeshögskolan har ansökt om projektmedel från ESF för fortsatt utveckling inom valideringsområdet. I projektet kommer myndigheten, tillsammans med Sveriges regioner och berörda ansvariga myndigheter, bidra till att utveckla en regional infrastruktur för validering i arbetsliv och utbildning samt tydliggöra den nationella strukturen för validering. Ett kartläggningsverktyg som stödjer och skapar en plan för regionens fortsatta arbete med validering kommer att tas fram i projektet. Under förutsättning att ansökan beviljas kommer myndigheten att anställa en processledare. Enligt ESFs riktlinjer vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Beslut om beviljande av Valideringslyft tillkännages i slutet av oktober i år.

Arbetsuppgifter

Som processledare arbetar du utifrån projektets planerade syfte och målsättningar med hänsyn till regionernas olika förutsättningar. Du planerar och genomför projektets aktiviteter som att leda tematiska möten inom validering. Det ingår även att leda workshops för att processa fram kvalitetskriterier och indikatorer för kartläggningsverktyget som du som processledare har det övergripande ansvaret över.

I arbetet stödjer du regionerna i utformandet av regionala utvecklingsplaner för validering utifrån utfallet av respektive regions genomförda kartläggningar, samt skapar möjligheter för ett kollegialt lärande mellan deltagande regioner och myndigheter. Som processledare arbetar du självständigt och ansvarar för att driva utvecklingsarbetet i projektet tillsammans med projektledaren. Arbetet innebär ett nära samarbete med övriga medverkande i projektet.

Krav på erfarenhet

  • Vi ställer krav på att du har en eftergymnasial utbildning inom ett för tjänsten relevant område, alternativt motsvarande kompetens på lägst SEQF-nivå 6 (https://www.seqf.se/sv/Sa-funkar-det/De-olika-nivaerna/)
  • Minst tre års arbetslivserfarenhet av processledning
  • Erfarenhet av regional styrning med koppling till validering

Meriterande

  • Erfarenhet av regionernas koppling till validering på nationell nivå
  • Erfarenhet av att arbeta i EU finansierade projekt

Kompetenskrav

Vi söker dig som har erfarenhet av och kännedom om vilka kontakter med nationella, regionala och lokala aktörer inom branscher och utbildning som är avgörande för validering i regionerna. Vidare har du en god kommunikativ förmåga då du kan sammanställa och kommunicera komplicerade fakta på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Du är en van mötesledare som bidrar med entusiasm samt har lätt för att uttrycka dig tydligt i tal och skrift.

Som person är du analytisk, har en god problemlösningsförmåga och kan självständigt värdera information och metoder utifrån olika perspektiv för att nå uppsatta mål. Du är initiativrik och utvecklingsinriktad då du kan planera och driva processer på egen hand. Du har en god förmåga att arbeta i team och kan bygga relationer både med kollegor och externa intressenter. Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.

Du är van vid och har god kunskap av att arbeta med digitala verktyg. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Visstidsanställning längst t o m 31 november 2022. Tillträde enligt överenskommelse under förutsättningar att ansökan om projektmedel från ESF beviljas.

Placeringsort: Västerås


Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Kerstin Claesson Callahan, tfn 010-209 01 74 eller HR-specialist Åsa Grönhaug, 010-209 01 34. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Dan Andersson, 010-209 01 29, och för ST Ivan Knez, 010- 209 01 47. För mer information om organisationen och hur det är att arbeta hos oss, gå in på myh.se

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 25 oktober 2020. Du ansöker nedan via "Ansök"

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Organisationsutvecklare

Lön

*

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat