arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Pensionshandläggare till Luleå

  • Ort

    Luleå

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    15 mars

  • Sök jobbet senast

    31 mars

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 750 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Nu söker vi flertalet Pensionshandläggare till kontoret i Luleå!
Produktionsavdelningen befinner sig i ett tidigt skede i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan.
Produktionsavdelningens primära uppgift är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare.

I Luleå arbetar ca 80 personer. Här handlägger vi efterlevandepension och här finns även Pensionsmyndighetens ärendemottagning samt medarbetare från utvecklings-avdelningen, informatör och kundvägledare. Under året kommer vi utöka kontoret för att även inrymma en IT-avdelning.

Som pensionshandläggare kommer du att möta kunder i telefon samt handlägga, utreda och fatta beslut i enskilda pensionsärenden. I mötet med kund kommer du att göra allting ifrån att svara på enklare frågor till att informera kring pensionen, jobba för att stärka pensionärer och pensionssparare som konsumenter samt göra en mera utförlig pensionsprognos. I arbetet ingår också kontakt med andra myndigheter, både i Sverige och utomlands. Som pensionshandläggare ansvarar du för att göra en saklig och rättssäker bedömning i varje enskilt fall.
Utbildning och erfarenhet:
Du har erfarenhet av handläggning med stora ärendeflöden och utredningsuppgifter samt arbete med kundkontakter. Det är meriterande att ha arbetat med utredande arbete t ex genom att följa och tillämpa regelverk. Det är också en fördel om du har erfarenhet av mål- och resultatstyrt arbete. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska, har du dessutom övriga språkkunskaper är det meriterande. Du har akademisk utbildning eller motsvarande.

Egenskaper:

Du är en person som uppskattar att arbeta mot kunder och som strävar efter ett serviceinriktat förhållningssätt och ett gott bemötande. Förutom att du är en god lagspelare är du även trygg i att arbeta självständigt då jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och tar ett stort ansvar i ditt eget arbete. En förutsättning för att trivas hos oss är att du är förändringsbenägen och vill verka i en organisation i ständig utveckling.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper!

Övrigt:

Samtliga tjänster är tillsvidareanställningar med snarast tillträde. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi arbetar löpande med urvalet bland inkomna ansökningar.

Tester kommer att förekomma i urvalet.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.

För mer information:

För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:
Tf. enhetschef Karolina Eriksson, 072-210 23 56
Gruppchef Maria Åhlberg, 072-210 26 95

Fackliga representanter: Ida Sundelin, Saco, Telefon 010-454 35 66 och Yen Tranberg Renberg, ST, Telefon 010-454 35 61

Välkommen med din ansökan senast 31 mars 2019. Märk din ansökan med PSL 2019-39.