arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

LFV söker Enhetschef Inköp

  • Yrkesroll

    Inköpschef

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    17 november

  • Sök jobbet senast

    11 december

Om jobbet

LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. Våra flygledare leder dagligen cirka 2 000 flygplan i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi fortsätter att driva digitaliseringen. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet. LFV har 1 150 anställda  och en omsättning på 3,3 miljarder kronor.

Avdelningen Gemensamma tjänster ansvarar för att driva och utveckla arbetet avseende verksamhetsgemensamma områden samt ge stöd till den övriga organisationen. Inom avdelningen finns enheterna Inköp, Ekonomi, Kommunikation, HR-lön, Lokaler och service, Flygsäkerhet samt Utbildning. Totalt omfattar avdelningen cirka 120 medarbetare fördelade på sju enheter, med en chef för varje enhet.

Din roll

Som Inköpschef hos oss blir ditt viktigaste uppdrag att leda och driva inköpsarbetet professionellt, affärsmässigt och i enlighet med de föreskrifter och lagar som offentlig upphandling föreskriver. Till din hjälp har du ett team bestående av kvalificerade medarbetare, som i dagsläget hanterar ett 40-tal större inköpsärenden per år.  Inköpsarbetet sker via processtyrning och genom ett nära samarbete med interna uppdragsgivare. Inom ditt ansvar ingår att identifiera nya och ändrade lagkrav inom enhetens verksamhetsområde och bevaka lagkravens efterlevnad, samt periodiskt rapportera fastlagda KPIer till ansvarig direktör.

Du rapporterar till Direktör för Gemensamma Tjänster och arbetar i nära samverkan med övriga kollegor inom avdelningens ledningsgrupp. Fokus för ditt uppdrag ligger på att skapa ett proaktivt, affärsmässigt, strukturerat och välplanerat inköpsarbete på alla nivåer inom LFV.  Inköpsarbete ska utföras med en stor serviceinriktning och ett gott samarbete med alla våra verksamheter.

Din profil

Vi söker dig som har flera års erfarenhet som chef med verksamhets-, budget- och personalansvar inom inköp. Du har mycket god erfarenhet av operativt och strategiskt inköp inom en stor organisation. Du har också goda erfarenheter från att bygga team och utveckla medarbetare. Du har en akademisk examen eller motsvarande arbetslivserfarenhet och har mycket god kunskap och erfarenhet kring de lagar och regelverk som styr offentlig upphandling.

Tjänsten kräver god förmåga att kommunicera flytande på svenska och engelska i tal och skrift.

Som person är du relationsbyggande, resultatorienterad, analytisk, affärsmässig och har en stark drivkraft att utveckla och förbättra vår inköpsenhet.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering. 

Anställning och förmåner

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på huvudkontoret i Norrköping. Innan anställning genomför LFV en säkerhetsprövning som bland annat innefattar registerkontroll, säkerhetsintervju och drogtest. Denna tjänst kräver svenskt medborgarskap. 

LFV har goda anställningsvillkor och ett brett utbud av förmåner som bland annat innefattar en privat sjukvårdsförsäkring och goda pensionsvillkor.

Arbetslivserfarenheter

Krav
  • Inköpschef

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat