Kvalificerad Inköpare
Om jobbet
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Kvalificerad Inköpare
I rollen som Kvalificerad inköpare ansvarar du för att genomföra affärer och säkerställa att Trafikverkets inköp sker på ett affärsmässigt och juridiskt korrekt sätt samt att interna samt externa föreskrifter och regler efterlevs.
Du kommer jobba i tidiga skeden med inköpsplanering och affärsupplägg för upphandlingar av väg och/eller järnvägsprojekt. Vidare kommer du genomföra upphandlingar samt vara kommersiellt stöd till kontraktsägaren med inriktning på kontraktets totalekonomi, uppföljning av leveransen och för erfarenhetsåterföring. Du kommer framförallt att leda entreprenadupphandlingar och upphandlingar av tekniska konsulter. Beroende på erfarenhet och intresse kan du arbeta med investerings- eller underhållsprojekt.
Vi arbetar i en nationell organisation, vilket innebär att du förutom dina regionala upphandlingar kommer få uppdrag åt övriga avdelningar i landet. Det sker när vi ser att det är effektivt för verksamheten och/eller utvecklande för dig.
Du medverkar aktivt till att föra dialog med leverantörerna före, under och efter kontraktet för att säkerställa bra leveranser och du bidrar till samarbete med branschen för att underlätta för leverantörer att leverera innovationer och kostnadseffektiva lösningar.
Utöver ovanstående är du delaktig i utveckling av processer, rutiner och mallar. Du arbetar med omvärldsbevakning avseende bland annat konjunkturläge, leverantörsmarknad och kostnadsutveckling samt bidrar till utveckling av marknaden genom utvärdering av leverantörer och användning av nya upphandlingsmodeller för att främja innovation. I överprövningsärenden bistår du verksjuristerna med fakta.
Tjänsten kan även kombineras med nationellt strategiskt arbete, vilket bedrivs tillsammans med sakkunniga inom respektive inköpskategori.
För att lyckas i rollen som kvalificerad inköpare har du en förmåga att koordinera och leda inköpsarbetet. Du har en vilja att ta ansvar, är strukturerad och drivs av att leverera resultat som bidrar till att organisationen når sina mål och skapar nytta. Du är kommunikativ, vilket innebär att du förmedlar budskap på ett enkelt sätt samt är lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Du är en god relationsbyggare som bygger nya och vårdar befintliga nätverk. Du har starkt kundfokus och arbetar för att hitta lösningar som passar både kund och marknad och du har en affärsmässighet som gör att du ständigt ser till organisationens och affärens bästa. Du skapar strategier, prioriterar och använder resurser på ett sätt som skapar mervärde. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.
Vi söker dig som
har högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p inom teknik, ekonomi, juridik eller dig som har annan utbildning tillsammans med erfarenhet som vi sammantaget bedömer som likvärdig
har minst två års erfarenhet av offentlig upphandling alternativt har minst två års erfarenhet från inköp av stora komplexa projekt inom industri-, energi-, anläggning- eller byggbranschen
har goda kunskaper inom LOU/LUF alternativt inom entreprenadjuridik AB/ABT
kan uttrycka dig väl i tal och skrift på såväl svenska som engelska
Det är meriterande om du
har några års erfarenhet av att arbeta med infrastrukturprojekt
har erfarenhet av projekt- och/eller uppdragsledning som beställare, teknisk konsult, entreprenör eller liknande
har god förhandlingsvana