arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Kvalificerad handläggare personsäkerhet/fysisk säkerhet

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    23 november

  • Sök jobbet senast

    20 december

Om jobbet

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?

Vilka är vi

Säkerhetsenheten på Arbetsförmedlingen ansvarar övergripande för myndighetens ledningssystem för säkerhetsområdet.

Sektionen Verksamhetsskydd och beredskap ansvarar för att utveckla, leda, styra och följa upp områdena personsäkerhet, fysisk säkerhet, krishantering, kontinuitet, totalförsvar och internutredningar samt verkar som strategisk partner mot verksamheten.

Myndigheten är inne i ett omfattande förändringsarbete där digitaliseringen är i stort fokus. Arbetet med att etablera en säkerhetskultur som hanterar kreativitet, snabbhet och flexibilitet är centralt. Inom personsäkerhet/ fysisk säkerhet letar vi nu efter en person som ska fungera som strategisk partner till Arbetsförmedlingens verksamhetsområden.

Hos oss får du arbeta med säkerhetsfrågor i en spännande och utvecklande miljö

 

Ditt uppdrag

Uppdraget omfattar att vidareutveckla styrningen och förutsättningarna för våra chefer på myndigheten att skydda medarbetare och verksamhet. En del kommer vara att ansvara för och genomföra omvärldsanalyser inför särskilda uppdrag och utlandsresor.

Uppdraget omfattar även att ta fram metoder för uppföljning av personsäkerhet/ fysisk säkerhet, genomföra uppföljningar samt att ansvara för att det finns ett relevant och uppdatera stödmaterial inom området, framför allt i form av digitala utbildningar och självserviceverktyg.   

Arbetsuppgifterna innebär även att stödja verksamheten vid händelser i vardagen och utveckla säkerhetskulturen på myndigheten.

Kvalifikationer

- Högskoleutbildning med inriktning säkerhet eller annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
- Aktuell erfarenhet av framtagande och utvecklande av säkerhetshöjande aktiviteter såsom workshops och utbildningar i digitala kanaler.
- Aktuell erfarenhet av arbete inom personsäkerhet/ fysisk säkerhet på strategisk och operativ nivå.
- Aktuell erfarenhet av arbete med personskydd samt resesäkerhet.

Övriga meriter

- Erfarenhet från arbete inom offentlig förvaltning
- Aktuell erfarenhet av att utveckla säkerhetskulturer

 

Vem är du

Som person har du ett högt säkerhetsmedvetande. Du behöver vara strukturerad, tydlig och ha en vilja och förmåga att ta egna initiativ i ditt arbete. Du har god förmåga att tolka, värdera och hantera komplex information och utifrån den göra urval och prioriteringar. I rollen krävs att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift, där du på ett tydligt och otvunget sätt kan förmedla vårt budskap. Partnerskapet med olika intressenter bygger på bemötande och tillit och därför kommer stor vikt att läggas på dina personliga egenskaper. Din förmåga att skapa förtroendefulla relationer, såväl till chefer och medarbetare inom Säkerhetsenheten som till våra samverkanspartners inom och utanför myndigheten är viktig för uppdraget.

För att trivas i rollen behöver du ha en god förmåga att verka både strategiskt och till viss del operativt/taktiskt med frågor inom sektionens ansvarsområden.  

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med
Arbetsförmedlingens medarbetarskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:


- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 
Vårt erbjudande
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att det för befattningen krävs svenskt medborgarskap.

Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med sex månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Solna.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2021-12-20. Bifoga ditt CV med beskrivning av din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet och besvarar urvalsfrågorna som ställs.

Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där arbetspsykologiska tester kan komma att användas i rekryteringen.

I denna rekrytering samarbetar vi med Experis. Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att höra av dig till mailto:Sophie.karlsson@jeffersonwells.se

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning