arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Krisberedskapshandläggare till Polisregion Syd

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 juni

  • Sök jobbet senast

    31 juli

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. jobb.syd@polisen.se

Om jobbet

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en krisberedskapshandläggare som är engagerad, social och strukturerad och som ska ansvara för krisberedskapsarbetet på de regionala enheterna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndigheten, region Syd har ca 4900 anställda. Regionen består av fem polisområden, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.
Polisens krisberedskap är central för att minska risken för och konsekvenserna av allvarliga händelser, kriser och krig.
Region Syds krisberedskap är i nuläget organiserad på regional- och lokal nivå. På regionala operativa enheten (ROE) finns funktioner för krisberedskapssamordning och handläggning och på lokalpolisområden finns funktionen krisberedskapshandläggare. Det operativa krisberedskapsarbetet ska i första hand bedrivas vid polisområdena (PO) och de regionala enheterna. Vi söker nu en krisberedskapshandläggare med placering på regionala operativa enheten (ROE) med ansvar för att bedriva operativt krisberedskapsarbete på de regionala enheterna.
Arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att bedriva operativt krisberedskapsarbete, i nära samarbete med de regionala krisberedskapsfunktionerna och krisberedskapshandläggarna på de fem lokalpolisområdena. Du ska genomföra utbildning, övning och handläggning inom krisberedskap. Vidare ingår att genomföra skyddsåtgärder baserade på utförda risk- och sårbarhetsanalyser, ge stöd till andra funktioner som är involverade i processen, samverka med lokala aktörer inom krisberedskap och civilt försvar samt vara delaktig i kontinuitetsarbetet.
Krisberedskapsarbetet i region Syd är i en uppbyggnadsfas, varför arbetsuppgifterna kan komma att förändras och utvecklas. Det kan även ingå uppdrag som genomförs både i och utanför det egna ansvarsområdet i region Syd, varför resor i tjänsten kan förekomma i hela landet.
KVALIFIKATIONER
Du har ditt huvudsakliga kompetensområde inom krisberedskap och har goda kunskaper om och erfarenhet av att arbeta med krisberedskap och krishantering. Denna erfarenhet har du skaffat dig från Polisen, annan statlig myndighet, regional eller kommunal verksamhet alternativt annan verksamhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
Du ska ha
en akademisk utbildning relevant för krisberedskap, polisexamen eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
god kännedom om det svenska krisberedskapssamhället och dess aktörer i allmänhet samt ett par års praktisk erfarenhet av krisberedskapsarbete
erfarenhet av att arbeta i projekt- och planeringsarbete
vana av att besvara remisser och externa skrivelser
mycket goda kunskaper i Officeprogrammen Excel, Powerpoint och Word
god engelska och svenska, både i tal och skrift
B-körkort
Svenskt medborgarskap

MERITERANDE

Det är meriterande om du har:
god kännedom om Polisens organisation samt Polisens förmåga att hantera kriser och allvarliga samhällsstörningar
erfarenhet av stabsverksamhet eller motsvarande
erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera övningar i samverkan med externa aktörer och andra myndigheter
vana av att möta media
erfarenhet av samverkan med andra myndigheter eller organisationer

PERSONLIGA EGENSKAPER

För att fungera väl som Krisberedskapshandläggare ser vi att du:
är strukturerad och har en god förmåga att inta ett helhetsperspektiv
har en bra strategisk förmåga samt kan planera och prioritera
kan hantera många olika uppgifter parallellt och omprioritera när så krävs
är driven, engagerad, ansvarstagande och van att hålla givna tidsramar utan att göra avkall på kvalitet
har förmåga att sakligt och konkret sammanställa komplex information, dra slutsatser från densamma samt redovisa för högre chef
har hög social kompetens och kan vara en utmärkt representant för Polismyndigheten i både interna och externa sammanhang
kan bygga goda relationer både inom och utom myndigheten

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Beskriv särskilt i din ansökan varför du söker tjänsten och på vilket vis du anser dig passa för rollen.
ÖVRIG INFORMATION
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning
Anställning: Polisinspektör/Handläggare
Arbetsort: i huvudsak Malmö, men kan variera utifrån regionens behov.
Arbetstid: Heltid dag, flexibel arbetstid
Tillträde: 1 oktober 2020
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.syd@polisen.se senast den 31 juli 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A363.494/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A363.494/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten region Syd, Registrator, 205 90 Malmö.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Arbetsgivaren vill att du skickar din ansökan via e-post. jobb.syd@polisen.se